Yazar "Şahin, Sennur Kula" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe COVID-19 Küresel Salgınında Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleğe İlişkin Görüşleri ve Mesleki Güdülenme Düzeyleri(2023) Yeşilyurt, Tuğba; Şahin, Sennur Kula; Vaizoğlu, Doğancan; Demir, Selinay Aktaş; Ölmez Yalazı, RüveydaAmaç: Bu çalışma, COVID-19 küresel salgın sürecinde hemşirelik bölümü öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeylerinin belirlenmesi, bireysel özelliklerine ve salgın sürecindeki mesleğe yönelik görüşlerine göre mesleki güdülenme düzeylerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Kesitsel tanımlayıcı tipte olan bu araştırmanın örneklemini 234 öğrenci hemşire oluşturmuştur. Veriler, anket formu ve “Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği” kullanılarak çevrim içi olarak toplanmıştır. Veriler, SPSS 21.0 paket programı kullanılarak, bağımsız student t-testi, One-Way ANOVA, Mann Whitney U, Kruskal Wallis testleriyle analiz edilmiştir. Bulgular: Küresel salgın sürecinde öğrencilerin %80,3’ü toplumun hemşirelik mesleğine bakış açısının olumlu yönde değiştiğini, %89,3’ünün hemşirelik mesleğinin profesyonel kimliğinin güçlendiğini, %78,6’sı gereksinim durumunda gönüllü olarak çalışmak istediğini belirtmiştir. Öğrencilerin içsel güdülenme puan ortalaması 48,07 (SS=6,58), dışsal güdülenme puan ortalaması 22,82 (SS=2,67), olumsuz güdülenme puan ortalaması 28,13 (SS=6,55) ve toplam mesleki güdülenme puan ortalaması 99,03 (SS=11,70) olarak saptanmıştır. Küresel salgın sürecinin toplumda hemşirelik mesleğine bakış açısına olumlu yönde etkisi olduğunu bildiren, küresel salgın sürecinde hemşirelik mesleğinin profesyonel kimliğinin güçlendiğini düşünen, küresel salgın sürecinde gereksinim duyulduğunda gönüllü olarak çalışmak isteyen öğrencilerin güdülenme düzeyleri anlamlı derecede yüksek bulunmuştur (p<0,05). Sonuç: Öğrencilerin içsel güdülenme, dışsal güdülenme ve toplam mesleki güdülenme düzeylerinin yüksek, olumsuz güdülenme düzeyinin ise orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Küresel salgının, öğrencilerin hemşirelik mesleğinin rolü, değeri ve sosyal sorumluluğu konusunda daha bilinçli hale gelmesinde ve mesleki güdülenmelerinde olumlu katkı sağladığı ortaya konmuştur.Öğe The Effect of Covid-19 Fear and Death Anxiety on the Professional Values of Intern Nursing Students Before Clinical Practices(2022) Erdoğan İyigün, Zeynep; Şahin, Sennur KulaAim: The study was conducted to determine the effect of COVID-19 fear and death anxiety on intern nursing students before they enter clinical practice, focusing on changes in their professional values. Method: The population of this descriptive and cross-sectional study included a total of 218 intern nursing students from a university in Turkey, the sample of the study consisted of 215, which is among the top five provinces where the COVID-19 pandemic is felt most intense in Turkey. Results: The students had moderate COVID-19 fear and death anxiety and good professional values. A positive correlation was found between the level of the COVID-19 Fear Scale and both the Abdel-Khalek Death Anxiety Scale and the safety sub-dimension of professional values. All of the sub-dimensions of professional values and fear of COVID-19 median were found to be higher in the students who desire to clinical practice. The factors affecting the Death Anxiety Scale included caring for bedridden patients. Further, fear of COVID-19 factors affecting was the desire for clinical practice negatively. Conclusion: During the pandemic process, it was determined COVID-19 fear and death anxiety. It was determined that the professional values of the students were not affected and those with high human dignity, responsibility, and safety values wanted to start clinical practice. So, it is thought that psychological counseling and pieces of training for the development of professional values will be beneficial in the prevention of leaving the profession or in the development of values during the pandemic process.Öğe Professional Quality of Life of Nurses Providing Care for Patients with COVID-19(2022) Erdoğan İyigün, Zeynep; Şahin, Sennur KulaObjective: This study was conducted to determine the professional quality of life and care experiences of nurses who provide care for patients with COVID-19.Materials and Methods: The sample of this descriptive and cross-sectional study consisted of 181 nurses working in İstanbul (Turkey) which takes the first place according to the spread of the epidemic.Results: The nurses working for 1-4 years, 3 or more shifts per week, working in COVID-19 services, and providing care for 100 or more patients had higher compassion satisfaction scores.The compassion fatigue scores of those who were university graduates and worked 60 hours or more per week were found to be high. Those without children, high school graduates, those working 60 hours or more per week, those having 3 or more shifts per week, and those providing care for 100 or more patients in emergency services had higher mean scores on the professional quality of life.Conclusion: During the COVID-19 pandemic process, it is predicted that the level of compassion fatigue and burnout of nurses alarms. It is thought that reducing the workload and improving working conditions of nurse managers and leaders, the rotation of nurses between clinics, using methods of overcoming the stress.