Yazar "Atmaca, Fatih" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe How do emergency medicine specialists learn best?(DergiPark, 2018) Atmaca, Fatih; Ozhasenekleri, Ayhan; Celik Kurtoglu, Gulhan; Tanriverdi, Fatih; Ergin, Mehmet; Karaibrahimgil, Adnan; Gokhan, Servan; Atmaca Temrel, KubraAmaç: Öğrenme öğrencinin bilgiyi kavrama, zihninde yer etme ve o bilgiyi kullanabilme sürecidir. Eğitimciler öğrencilerinin öğrenme tercihine hitap eden bir şekilde eğitim verdiklerinde, öğrencinin akademik başarısı olumlu yönde etkilenecektir. Bu çalışmada acil tıp hekimlerinin öğrenme tercihlerinin belirlenmesi hedeflendi. Gereç ve Yöntem: Çalışmaya Türkiye’de acil tip uzmanlık eğitimi veren on bir kamu hastanesinde çalışan 330 acil tıp hekiminden çalışmaya katılmayı kabul eden 223’ü dahil edildi. Katılımcılara yüz yüze veya posta yoluyla ulaşarak yedi sorudan oluşan anket ve on altı sorudan oluşan VARK testi [ görsel (V), işitsel (A), dokunsal (K), okuma yazma (R)] (version7.8) Türkçe olarak uygulandı. Katılımcılara yaş, cinsiyet, çalıştığı kurumun tipi, acil serviste çalışma süreleri, acil servisteki görev durumu, sağlık personeline eğitim verip vermedikleri, daha önce eğitici eğitimi alıp almadıkları soruları yöneltildi. Çalışmanın analizleri SPSS software (version 19.0, SPSS Inc., Chicago, IL) paket programı kullanılarak yapıldı Bulgular: Katılımcıların %61,9’u (n=138) erkekti. Üniversite hastanesinde çalışan hekimler grubun %63,2’ sini (n= 141) oluşturmaktaydı. Katılımcıların %57,4’ü (n=128) sağlık personeline eğitim verdiği ve %67, 3’ünün (n= 150) eğitici eğitimi almadığı tespit edildi. Grubun öğrenme tercihlerinde en çok AK %15,7 (n=35) ve ARK %14,8 (n=33) tercih edildi. Katılımcıların öğrenme tercihleri %43 (n=96) bimodal, %31,8 (n=71) trimodal dağılım gösterdi. Sonuç: Tek eğitim stili çoğu acil tıp hekimi için, hatta bir acil tıp hekimi için bile uygun değildir. En iyi öğrenme şeklinin iki komponenti vardır. Birisi öğrenicinin tercihine uygun eğitim sunulması, diğeri ise öğrenicinin kendi öğrenim şeklinin bilincinde olmasıdır. Eğitim faaliyetlerinin eğitici eğitimi almış eğitmenler tarafından uygulanması, eğitim materyallerinin görsel, işitsel, okumayazma, kinestetik modüller içermesi mükemmel bir öğrenim ortamı sunar. Acil tıp hekiminin kendi öğrenim tercihinin farkında olması ve her tip eğitim tercihine uygun ögeler içeren eğitim müfredatı hazırlanması eğitimde başarı ve kalitenin artmasına olumlu yönde katkıda bulunacaktır.Öğe Neutrophil/lymphocyte ratio and echocardiographic parameters in suspected acute coronary syndrome(Aves Press Ltd, 2018) Temrel, Tuğba Atmaca; Günaydın, Gül Pamukçu; Gökhan, Servan; Özhasenekler, Ayhan; Çelik, Gülhan Kurtoğlu; Coşkun, Selçuk; Atmaca, FatihBACKGROUND/AIMS The aim of this study is to evaluate the relationship between the neutrophil-lymphocyte ratio and echocardiographic parameters and the role of these in predicting critical coronary stenosis requiring urgent intervention in patients with suspected acute coronary syndrome. MATERIAL AND METHODS This is a prospective, observational, analytical clinical study. A total of 88 patients who were hospitalized in the cardiology department with the suspicion of acute coronary syndrome were included in the study. All the patients underwent echocardiography and angiography. Of those, 24 patients had no critical stenosis requiring coronary intervention, and they were assigned to the control group. RESULTS The ratio of patients with critical coronary stenosis on angiography was 72.7% (n=64). The median neutrophil/lymphocyte ratio value was 2.78 in the patient group and 2.42 in the control group; the difference was not statistically significant (P=0.38). There were no significant differences between the systolic/diastolic septum and posterior wall thicknesses of the patients depending on whether critical stenosis. CONCLUSION We did not find any statistically significant relation between neutrophil/lymphocyte ratio and echocardiographic parameters and critical stenosis. Although no critical stenosis that required intervention was identified in these patients, coronary stenosis and plaque in varying degrees were observed.Öğe XEN gel stent versus trabeculectomy: short-term effects on corneal endothelial cells(SAGE Publications Ltd, 2020) Olgun, Ali; Düzgün, Eyüp; Mavi Yıldız, Ayşegül; Atmaca, Fatih; Yıldız, A. Atakhan; Şendul, S.YektaPurpose: To compare the short-term changes in corneal endothelial cells after trabeculectomy or XEN Gel Stent implantation. Design: Prospective, interventional, comparative study. Methods: Changes in corneal endothelium in patients that underwent XEN Gel Stent implantation or trabeculectomy were prospectively evaluated. Eighty eyes of 62 diagnosed with open-angle glaucoma were divided into two the trabeculectomy and XEN Gel Stent groups. Corneal specular microscopy was performed at the central cornea using a noncontact specular microscope preoperatively and 3 months after surgery. Results: The baseline mean corneal endothelial cell density in the trabeculectomy group was 2390.3 ± 324.8 cells/mm2, and this was significantly reduced to 2148 ± 352.5 cells/mm2 3 months after surgery, representing a cell loss of 10.0% (p < 0.001). The baseline mean corneal endothelial cell density in the XEN Gel Stent group was 2156.2 ±559.7 cells/mm2, and this was significantly reduced to 2098.4 ± 556.2 cells/mm2 3 months after surgery, representing a cell loss of 2.1% (p = 0.002). The corneal endothelial cell density change rate of the trabeculectomy group (?10.0% ± 9.7%) was statistically higher than the XEN Gel Stent group (?2.1% ± 13.8%) (p = 0.002). A statistically significant difference was observed in the trabeculectomy group between the baseline and postoperative values in the coefficient of variation (p = 0.029). Conclusion: Trabeculectomy caused more endothelial cell damage than XEN Gel Stent implantation in the short-term follow-up period. The XEN Gel Stent may be the treatment of choice in patients with a significantly low preoperative corneal endothelial cell density. © The Author(s) 2020.