Sarıkaya, Tugay2021-01-152021-01-152020Sarıkaya, T . (2020). IRKÇILIK VE CİNSİYETÇİLİK EKSENİNDE OYUNLARIN GENÇLER TARAFINDAN ALIMLANMASI: GTA V ÖRNEĞİ . International Journal of Social And Humanities Sciences , 4 (3) , 27-52 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijshs/issue/59252/8532062602-32882602-3288https://hdl.handle.net/20.500.12713/1345Bu çalışmanın amacı, Grand Theft Auto V oyunundaki cinsiyetçi ve ırkçı öğeleri tespit ederek gençlerin bu öğeleri nasıl alımladığını ortaya koymaktadır. Oyunlar etkileşimli yapıları gereği gençleri en çok etkileyen medya içeriklerinin başında gelmektedir. Birçok çalışmada, video oyunlarının olumsuz etkileri üzerine araştırmalar ve tespitler yapılmıştır. GTA V oyunu ise olumsuz etkileri bakımından birçok kez tartışılmış ve gündeme gelmiş bir oyundur. Bu noktada milyonlarca kopyası satılan ve tartışmalara konu olan oyunun gençler tarafından nasıl algılandığını ortaya koymak oyunların etkileri adına önemli sonuçlara ulaşmamıza yardımcı olabilir. Bu çalışma kapsamında 18-25 yaş arası medya okuryazarlığı eğitimi almamış 10 TIP öğrencisiyle derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, katılımcıların büyük bir bölümü oyundaki cinsiyetçi ve ırkçı öğeler hakkında bir farkındalığa sahip değildir. Katılımcıların büyük çoğunluğu oyundaki cinsiyetçi ve ırkçı öğelerden ziyade oyuna gerçekçilik bakış açısıyla ele almakta ve oynamaktadır. Katılımcıların büyük bir çoğunluğu cinsiyetçilik ve ırkçılık hakkında genel bir tanımlama ya da açıklama dahi yapamamıştır. Bu çalışma elde edilen sonuçlar itibariyle, medya okuryazarlığının önemini ve gençlerin oyun oynarken içeriklere karşı ne kadar savunmasız olduğunu ortaya koymaktadır.The study aims to reveal racist and sexist items in the game of Grand Theft Auto V and explore perceptions of young people to these items. Games are among the most influential media contents due to their interactive structure. In numerous studies, the negative effects of video games have been discussed. GTA V is one of the most popular video games and its impacts on young people are discussed numerous times. The game is a good case to understand the perception of video games as sold millions of copies worldwide. In this study, in-depth interviews were conducted with 10 Medical students between the ages of 18-25 who were not trained in media literacy. According to the results, most of the participants do not have an awareness of the racist and sexist items in GTA V. It is observed that young people could not provide a full explanation of the concepts of racism and sexism in the video game. They mostly regard the game from a realistic point of view rather than criticizing its sexist and racist elements. This study gives notable results in terms of demonstrating the significance of media literacy, determining how young people who did not get media literacy education are vulnerable during playing violent video games.trinfo:eu-repo/semantics/openAccessOyunGTA VCinsiyetçilikIrkçılıkAlımlamaVideo GameSexismRacismPerceptionIrkçılık ve cinsiyetçilik ekseninde oyunların gençler tarafından alımlanması: GTA V örneğiPerception of games by youth on the axis of racism and gender: the gta v exampleArticle432752