Özge, DuyguÇiyiltepe, Müge MüzeyyenTekman, Hasan Gürkan2021-09-202021-09-202020ÖZGE D,ÇİYİLTEPE M,TEKMAN H. G (2020). Last-Acquired-First-Forgotten: Interpretation of Turkish Relative Clauses in Typically Developing Children and Adults with Broca’s Aphasia. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 31(1), 33 - 53. Doi: 10.18492/dad.6963041300-85522587-0939https://doi.org/10.18492/dad.696304https://hdl.handle.net/20.500.12713/2092The present study addresses whether adults with Broca’s aphasia who have damage in their Posterior Left Inferior Frontal Gyrus (PLIFG) show similar performance to typically developing children in their processing of complex syntax. We tested comprehension of Turkish relative clauses using a sentence-picture matching task in Broca’s patients and children with typical development (aged: 3;04-4;03). Both groups showed better performance in subject relative clauses compared to object relative clauses. Children's similar performance to Broca's patients might be due to the fact that PLIFG is a late-maturing neural region. Our participants had more errors in object relative clauses despite the first referent was the agent so there was no evidence for the agent-first strategy. Poor performance in object relative clauses was linked to the morphosyntactic complexity in these structures.Bu çalışma, Broka afazisi olan bireyler ile tipik gelişim gösteren çocukların karmaşık tümce yapıları içeren ifadeleri anlama yetilerinde benzerlik olup olmadığını araştırmaktadır. Çalışmada, ifade-cümle eşleştirme testi kullanılarak Broka afazili bireylerin ve 3;04-4;03 yaşlarındaki çocukların Türkçe ilgi tümcelerini anlama yetileri test edilmiştir. Çocuklar da afazilibireyler de nesne ilgi tümcelerinde özne ilgi tümcelerine göre daha iyi bir anlama performansı sergilemişlerdir. Bu bulgular, Sol Posteriyor Inferiyor Prefrontal Girus’un sözdizimsel olarak daha karmaşık yapı sergileyen ifadeleri işlemede etkisi olduğunu varsayan kuramlarla uyum göstermektedir. Çocukların Broka afazili bireylerle benzer bir performans sergilemeleri bahsi geçen beyin bölgesinin geç gelişmesine bağlanabilmektedir. Çalışmaya katılan katılımcılar, nesne ilgi tümcelerinde tümcenin öznesi tümce başında yer almasına rağmen bu yapıları anlamakta güçlük çekmişlerdir. Bu bulgu alanyazında önerilmiş ‘ilk öge özne olur’ stratejisi ile uyumsuzluk göstermektedir. Bu çalışma, özne ilgi tümcelerindeki anlama güçlüğünü bu yapılardaki biçimbirimsel birimlerin karmaşıklığına bağlanmıştır.eninfo:eu-repo/semantics/closedAccessTurkish Relative ClausesBroca’s AphasiaChild LanguageComprehensionTürkçe İlgi TümceleriBroka AfazisiDil EdinimiDil AnlamaLast-acquired-first-forgotten: interpretation of Turkish relative clauses in typically developing children and adults with broca’s aphasiaSon edinilen ilk unutulur prensibi: tipik gelişim gösteren çocuklar ve broka afazili bireylerin Türkçe ilgi tümcelerini anlamlandırma süreçleriArticle311335310.18492/dad.696304441335