Hizmetkâr liderliğin kariyer başarısı üzerindeki etkisinde lider- üye etkileşiminin aracırolü: belediye çalışanları üzerine bir araştırma
Citation
Yildirim, F. B. (2020). Hizmetkâr liderliğin kariyer başarısı üzerindeki etkisinde lider- üye etkileşiminin aracırolü: belediye çalışanları üzerine bir araştırma. İstinye Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.Abstract
Bu çalışmada Hizmetkâr Liderlik ile Kariyer Başarısı arasındaki ilişkide yer
alan Lider-Üye Etkileşiminin aracılık etkisi incelenmiştir. Bu çalışmanın örneklemini
İstanbul’da yer alan bir belediyenin çalışanları üzerinde yapılan bir araştırma
oluşturmaktadır. Bu çalışmanın verileri anketler aracılığıyla toplanmıştır. Bu
kapsamda üç yüz otuz sekiz anket analiz edilmiştir. Bu çalışmanın sonuçları,
Hizmetkâr Liderlik ve Lider-Üye Etkileşiminin iş görenlerin Kariyer Başarısı üzerinde
nasıl etkili olduğunu göstermektedir. Hizmetkâr Liderliğe sahip ve Lider-Üye
Etkileşimi kalitesi yüksek olan çalışanların kariyer başarılarının da yüksek olduğunu
çalışmamızda ortaya konmuştur. Ayrıca Hizmetkâr Liderlik, Kariyer Başarısı ile
Lider-Üye Etkileşimi arasındaki ilişkide kısmi aracılık etkisinin olduğu saptanmıştır.
Hizmetkâr liderlik, üyelerine karşı empati kurabilmeyi, fedakâr davranmayı,
sevgi, şefkat ve kendi menfaatinden önce üyelerinin isteklerini, taleplerini ön planda
tutmayı, onlara hizmet etmeyi öngören modern bir liderlik yaklaşımıdır. İş yaşamında,
üyelerinin hizmetkârı olan liderlere olan ihtiyaç hızla artmaktadır. Bu çalışmamıza
konu olan Hizmetkâr liderlik boyutları Güçlendirme, Geride Durma, Hesap
Verebilirlik, Affetme, Cesaret, Tevazu, Sorumlu Yöneticilik sıralanmaktadır. Diğer
yandan lider-üye etkileşiminin boyutları ise etki, sadakat, katkı ve profesyonel
saygıdır. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak, Van Dierendonck ve Nuijten (2011)
tarafından geliştirilen Hizmetkâr liderlik anketinden yararlanılmıştır. Duyan (2012)
tarafından bu anket Türkçeleştirilmiştir. Başta teorik olarak çerçevesi çizilen
Hizmetkâr liderliğin, deneysel araştırmalara konu olması açısından geçerli ve
güvenilir kaynakların olması çok önemlidir.
Araştırmada kullanılan üç değişken ve bu değişkenlerin alt boyutlarına ilişkin
ortalama ve standart sapma değerlerini kapsayan betimleyici bulgular (tanımlayıcı
istatistik) ve bağımlı, bağımsız ve aracı değişkenler arasındaki ilişkileri incelemek
amacıyla hesaplanan Pearson korelasyonu değerleri hesaplanmıştır. Buna göre %95 güven aralığında, 0.5 standart sapma değeri ve 0.05 kabul edilebilir tolerans değeri (d)
alınarak hesaplanan örneklemin büyüklüğü 265 olarak hesaplanmıştır. In this study, the mediating effect of the Leader-Member Interaction in the
relationship between Servant Leadership and Career Success was examined. The
sample of this study is a research done on the employees of a municipality in Istanbul.
The data of this study were collected through questionnaires. The results of this study
show how the Servant Leadership and Leader-Member Interaction is effective on the
Career Success of the employees. It was revealed in our study that employees with
Servant Leadership and having high Leader-Member Interaction quality also had high
career success. In addition, it has been determined that there is a partial mediating
effect in the relationship between Servant Leadership, Career Success and LeaderMember Interaction.
Servant Leadership is a modern leadership approach that aims to empathize
with its members, to act devotedly, to prioritize and serve the wishes and demands of
their members before love, compassion and their own interests. In business life, the
need for leaders, who are the servants of their members, is rapidly increasing. The
Servant Leadership dimensions that are the subject of this study are Strengthening,
Behind, Accountability, Forgiveness, Courage, Modesty, Responsible Management.
On the other hand, the dimensions of Leader-Member Interaction are impact, loyalty,
contribution and professional respect. In this study, Servant Leadership questionnaire
developed by Van Dierendonckand Nuijten (2011) was used as data collection tool.
This questionnaire was translated into Turkish by Duyan (2012). It is very important
that Servant Leadership, which is theoretically framed at the beginning, has valid and
reliable sources in terms of being subject to experimental research.
Pearson correlation values were calculated to examine the relationships
between descriptive findings (descriptive statistics) and dependent, independent
intermediary variables, which included the three variables used in the study and the
mean and standard deviation values of the sub-dimensions of these variables.Accordingly, the size of the sample was calculated as 265 with 95%
confidence interval, 0.5 standard deviation and 0.05 acceptable tolerance value (d).