İstanbul’da toplu ulaşımın mevcut işletimi ve ulaşım ana planı yolculuk talep modellemesi ile küresel bir örnekle karşılaştırılmalı değerlendirilmesi
Citation
Altan, B. S. (2020). İstanbul’da toplu ulaşımın mevcut işletimi ve ulaşım ana planı yolculuk talep modellemesi ile küresel bir örnekle karşılaştırılmalı değerlendirilmesi. İstinye Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. İstanbulAbstract
Tarih boyunca süregelen, mevcut yaşanılan kentlerdeki nüfus artış
hızına bağlı olarak daha yaşanılabilir bir kent düzenini oluşturmada ulaşımın önemi
ön plana çıkmaktadır. Özellikle mega kentlerde iletişim ve etkileşim anlamında
ulaşılabilirlik her yönüyle hızlı olmalıdır. Geçmişten günümüze kendini daha da
geliştiren ve üzerine yenilik katabilen kentler bu anlamda erişilebilirlik yönüyle ön
plana çıkan önemli bir mega kent haline gelmiştir. Ulaşılabilirlik etkin, kaliteli, hızlı,
yenilikçi ve çağa ayak uyduran bir hizmet sunma biçimi olarak önemli unsurlar haline
gelmektedir.
Trafiğin yoğun olarak yaşanıldığı mega kentlerde, alternatif toplu ulaşım araçlarının
trafiğe kazanılmasına destekle, taşıt ulaşımının erişilebilir olması ve bu erişimi gerek
bisiklet gerekse çevreye duyarlı motorların da kentte birbiri ile entegrasyonunun
sağlanmasında altyapı oluşturmaya dayalı ve etkin kullanımına uygun bir zemin
hazırlanarak, trafik sıkışıklığının önlenmesinde önemli rol üstlenecektir.
En etkili ulaşım aracı olarak tercih edilen raylı sistem; gelecekteki nüfus, istihdam
değerleri ve yolculuk özellikleri değerlendirilerek, gerçekleştirilmesi gereken büyük
ulaşım yatırımlarının belirlendiği, Ulaşım Ana Planı öngörüleri doğrultusunda
planlanmaktadır. Gerçekleştirilen projeler teknik inceleme çerçevesinde, bölgenin
imar planı, yapılaşma durumu, kamulaştırma değerleri, fayda-maliyet analizi, arazi
topografyası ve alanın proje için uygun olması, trafik sirkülasyonu ve İstanbul Ulaşım
Ana Planı hedefleriyle uygunluk gibi birçok ölçüt göz önüne alınarak belirtilen
kriterlere göre etüt edilmektedir. Raylı sistem hatlarının yüksek inşa isteyen ve yüksek
maliyet hesaplamalarının yapılması, gerek bütçe gerekse yukarıda belirtilen ölçütler,
teknik hesaplamalar doğrultusundaki süreç yapımının kısa ve orta vadede
gerçekleştirilmesini mümkün kılmamaktadır. Daha az maliyet gerektiren ulaşım
araçlarının da kente kazandırılması, mevcut toplu taşıma işletimi üzerine doğru
iyileştirme adımlarının atılması, şehir içi ulaşımın daha aktif ve sirkülasyonun hızlı
olmasına yardımcı olması açısından önemlidir.İstanbul’daki toplu ulaşım sistemi
kullandığı altyapıya bağlı olarak deniz yolları, lastik tekerlekli ve raylı sistem
başlıkları altında toplanmıştır. Her gruba ait toplu ulaşım hizmetinin; kapasite, hız,
konfor gibi farklı özellikleri bulunmaktadır. İstanbul’da toplu taşıma; metro, tramvay,
teleferik, otobüs, metrobüs, minibüs, dolmuş, taksiler, vapurlar vb. ile sağlanmaktadır. İstanbul toplu taşıma sistemi bileşenlerine ayrılarak detaylı bir şekilde incelenmiş ve
tarihsel gelişimi dikkate alınarak mevcut durumu ortaya konulmuştur. Öncelikle farklı
toplu taşıma türlerinin mevcutta tipik bir hafta içi günde taşıdıkları yolcu sayıları
gösterilmiş, sonrasında ise 8 yıllık elektronik bilet verileri yardımıyla yakın zaman
aralığında toplu taşıma sistemlerinin yaşadıkları değişim adım adım detaya inilerek
incelenmiştir. Daha sonra günlük detaylı elektronik bilet verisi ve minibüs sayımı
sonuçları kullanılarak İstanbul toplu taşıma sistemi hızlı toplu taşıma sistemi,
metrobüs harici karayolu toplu taşıma sistemi ve denizyolu toplu taşıma sistemi olarak
üç grupta, hızlı toplu taşıma sistemine ağırlık verilmek suretiyle farklı açılardan
incelenmiştir. Londra gelişmiş altyapısı sayesinde sunduğu ulaşım ağı ve geçmişe
dayalı başarılı sistematik uygulamaları sayesinde kendini geliştirmiş ve kent gelişimini
ulaşımla entegre edip belli bir algoritma oluşturarak, sorunların üstesinden kolay bir
şekilde gelebilmektedir. Londra toplu ulaşım sistemi örneğine bakılarak da İstanbul
toplu ulaşımının diğer alternatif ulaşım araçlarıyla entegrasyonunun sağlanması
gerekliliğine değinerek, nasıl bir yol izlenmesi halinde daha da iyiye gidilebileceği
üzerine de iyileştirme ve sonucunun ulaşıma büyük etkisi olacağı yönünde çözüm
odaklı fikirler sunulmaktadır.Bu tezde; İstanbul’un mevcut ulaşımının işletimi, toplu
ulaşımın ne durumda olduğu teknik analiz raporu paylaşılarak, örnek teşkil edecek
daha iyi olarak nitelendirilen küresel ölçekte bir kentin kıyaslaması yapılmış ve
eksiklikler sıralanmıştır. Küresel ölçekte bir kent olan Londra ile İstanbul’un ulaşım
ana planı yolculuk talep modellemesi kullanılarak karşılaştırmalı değerlendirmesi
yapılmıştır. Ulaşıma dair ne varsa analiz raporlarıyla açıklanmış ve Londra kenti ile
kıyaslanarak eksiklikler sıralanmıştır. Eksikliklerin giderilmesi gereken kısımları
ortaya çıkarılarak mevcut ulaşımda neler yapılabileceğinin altı çizilmiştir. İstanbul’da
toplu taşımanın imalatında ve mevcut işletilmesinde bütçeyi rahatlatacak olan çözüm
önerilerinin yanında imar planlarının da önemini ortaya koyulmuştur.İstanbul’da toplu
taşımaya ilişkin hayata geçirilmiş olan, mevcut toplu taşıma üzerinde iyileştirme, yeni
yapılacak olan projelerin işletiminin çözümü ve neler yapılırsa trafik sıkışıklığını
önleyici kritik ve çözüm odaklı hamleler olacağı sonuç kısmında, daha önce hiçbir
şekilde düşünülmemiş tarzda sıralanmıştır. Depending on the rate of population growth in existing cities that have been going on
throughout history, the importance of transportation in creating a more livable urban
order comes to the fore. In terms of communication and interaction, especially in big
cities, accessibility must be fast in all aspects. Cities that have further developed
themselves from the past to the present and can add innovation to it have become an
important big-city that stands out in terms of accessibility in this sense. Accessibility
is becoming an important element as an effective, high-quality, Fast, innovative and
modern way of providing services.
In big cities where traffic is intense, it will play an important role in preventing traffic
congestion by preparing a foundation based on creating infrastructure and suitable for
effective use in ensuring that alternative public transport vehicles are accessible and
that access is integrated with each other in the city, both bicycles and environmentally
sensitive engines.The rail system, which is preferred as the most effective means of
Transportation, is planned in accordance with the Transportation Master Plan forecasts
by evaluating the future population, employment values and travel characteristics,
determining the major transportation investments that need to be realized. The
technical review of these projects within the framework of the zoning plan for the area,
the status of construction at fair market values, cost-benefit analysis, the topography
of the land and the area of the project to be eligible for traffic circulation and
compliance with the goals by considering several criteria such as Istanbul
transportation master plan study according to specified criteria. High construction of
rail lines and high cost calculations, both the budget and the above-mentioned criteria
do not make it possible to perform process construction in the direction of technical
calculations in the short and medium term. It is important that the transportation means
that require less cost are also provided to the city, that the right improvement steps are
taken on the existing public transport operation, that urban transportation is more
active and that circulation helps to be fast.
Depending on the infrastructure used by the public transportation system in Istanbul,
sea roads, rubber wheels and rail systems are collected under the headings. Public
transportation services belonging to each group have different characteristics such as
capacity, speed, comfort. Public transport in Istanbul; metro, tram, cable car, bus,
Metrobus, minibus, dolmus, taxis, steamships, etc. is provided with. Istanbul's public transport system was divided into components and examined in detail and its current
status was revealed taking into account its historical development. First, the number
of passengers carried by different types of public transport on a typical weekday was
shown, and then, with the help of 8-year electronic ticket data, the change experienced
by public transport systems in the near period of time was examined step by step. After
that, Istanbul public transport system was examined from different angles by focusing
on the rapid public transport system in three groups as fast public transport system,
Metrobus external road public transport system and sea public transport system using
detailed daily electronic ticket data and minibus count results.
London has developed itself thanks to its advanced infrastructure, the transport
network it offers, and its successful systematic practices based on the past, and it can
easily overcome problems by integrating urban development with Transport and
creating a certain algorithm. By looking at the example of the London public transport
system, addressing the need to ensure the integration of Istanbul public transport with
other alternative means of transport, solution-oriented ideas are presented on how the
road can be improved if followed and its outcome will have a great impact on transport.
In this thesis, The Technical Analysis Report on the operation of Istanbul's existing
transport and the state of public transport was shared, comparing a city on a global
scale that qualifies as better to serve as an example, and listing the shortcomings. The
Transport Master Plan of London and Istanbul, a city on a global scale, was evaluated
comparatively using travel demand modeling. Everything about transport was
explained by analysis reports and the deficiencies were sorted by comparison with the
city of London. It was underlined what can be done in the current transport by
revealing the parts of the deficiencies that need to be addressed. In addition to the
solution proposals that will relax the budget in the production and current operation of
public transport in Istanbul, the importance of zoning plans has been revealed.
In the conclusion section, which has been implemented on public transport in Istanbul,
there will be improvements on existing public transport, the solution of the operation
of new projects and what is done will be critical and solution-oriented moves to
prevent traffic congestion, it is listed in a style that has not been considered before.