• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@İSÜ
  • Fakülteler
  • İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
  • Ekonomi Bölümü
  • Ekonomi Bölümü Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@İSÜ
  • Fakülteler
  • İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
  • Ekonomi Bölümü
  • Ekonomi Bölümü Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pazarlama harcamaları ile tablo bazlı finansal göstergeler arasındaki ilişki

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (517.6Kb)

Date

2020

Author

Ertugrul, Melik
Duran, Cem

Metadata

Show full item record

Abstract

Pazarlama harcamalarını belirleyen unsurların literatürde genellikle finansal tablo kalemleri perspektifinden ele alınmadığı görülmektedir. Bu çalışmada, 2013-2018 yılları arasında Borsa İstanbul’a kote şirketlere ilişkin bir veri seti kullanılarak pazarlama harcamalarını belirleyen faktörler hem finansal tablolar temelli hem de piyasa verileri kullanılarak incelenmektedir. Çalışma sonuçlarına göre; şirket büyüklüğünün, finansal kaldıracın, brüt kâr marjının, net kâr marjının, maddi duran varlık yoğunluğunun ve cari oranın pazarlama harcamaları üzerinde istatistiki olarak anlamlı herhangi bir etkisi bulunmamaktadır. Pazarlama harcamaları üzerinde istatistiki olarak anlamlı olan finansal tablo bazlı tek unsur ARGE harcamalarıdır. Piyasa verileri temelli hesaplanan Tobin’in Q oranı ise bütün örneklem ve imalat sanayi örneklemi için pazarlama harcamaları üzerinde istatistiki olarak anlamlı bir etkiye sahip değilken imalat sanayi harici örneklem için istatistiki olarak anlamlı bir pozitif etkiye sahiptir. Yapılan ek analizler ile de bu sonuçlar birkaç istisna ile teyit edilmektedir
 
Factors influencing marketing expenditures are not considered from the perspective of financial statement items by the literature. In this study, based on a sample of listed firms on Borsa Istanbul over 2013-2018, we analyse these factors by considering financial statement items, as well as capital market data, and document the following outcomes. First, size, financial leverage, gross profit margin, net profit margin, tangible intensity and current ratio do not significantly affect marketing expenditures at conventional levels. R&D expenses are the only financial statement item that significantly influence marketing expenditures. Second, Tobin’s Q which is calculated based on the financial market data does not have a statistically significant impact on marketing expenditures for the whole sample, as well as the sample comprising manufacturing firms. However, marketing expenditures are significantly and positively influenced by Tobin’s Q figures of non-manufacturing firms. All these findings, with minor exceptions, are confirmed by several robustness checks.
 

Source

ADIYAMAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ DERGİSİ

Volume

13

Issue

35

URI

https://doi.org/10.14520/adyusbd.740317
https://hdl.handle.net/20.500.12713/1310

Collections

  • DergiPark İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [260]
  • Ekonomi Bölümü Makale Koleksiyonu [28]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [574]
  • Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü Makale Koleksiyonu [15]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@İSÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || İstinye University || OAI-PMH ||

İstinye University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
İstinye University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@İSÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.