Boston matrisinin 5 yıldızlı bir otel menüsü örneğinde uygulamaya dönüştürülmesi
Citation
Özer, Ç , Ağan, C . (2019). BOSTON MATRİSİNİN 5 YILDIZLI BİR OTEL MENÜSÜ ÖRNEĞİNDE UYGULAMAYA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ . Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi , 2 (3) , 403-419 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/saktad/issue/51489/649860Abstract
Menü, yiyecek ve içecek işletmelerinde yemek isimleri ve fiyatlarının yer aldığı, aynı
zamanda stratejik bir pazarlama aracı olarak görülen en önemli unsurdur. Menü
yaparken işletmelerin başarılı olabilmesi için menüde yer alan yiyecek ve içeceklerin
doğru tanımlaması ve müşteri portföyü dikkate alınarak yiyecek ve içeceklerin
menüye mevsimsel malzemeler dikkate alınarak eklenmesi önem arz etmektedir. Bu
nedenle doğru bir menünün yapılması için tahmin ve rastgele seçimler yerine öncelikli
olarak menü analizi yapılması gerekmekte olup, menü analizi, menü mühendisliği
kavramını ortaya çıkarmaktadır. Menü mühendisliği, menü listesinde yer alan yiyecek
ve içecek çeşitlerinin katkı payı ve popülaritesinin değerlendirildiği bir araçtır.
Bu çalışmada, İstanbul’da bulunan beş yıldızlı bir otel restoranının farklı menü
çeşitlerinde yer alan yiyecek ve içeceklerin Kasavana ve Smith yöntemi ile analizi
yapılarak Boston Matrisi ile yorumlanması ve menü mühendisliği temelinde
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre popülarite ve katkı payı
oranı yüksek olup işletmeye en fazla fayda sağlayan, müşteriler tarafından sıklıkla
tercih edilen yıldızlar sınıfında bulunan yiyecek ve içecek kalemleri, menünün
%26,5’ini oluşturmaktadır. Yarış atı grubunda yer alan menü kalemlerinin katkı payını
yükseltip yıldızlar sınıfına getirmek, menünün %50’sinin yıldızlar sınıfında yer
almasını sağlayacaktır. Puzzles sınıfının yıldızlar sınıfına taşınması ise sadece
popülarite oranının arttırılmasıyla mümkün olacaktır. Bu amaçla ilgili ürünlerin
menüde müşterinin dikkatini çekecek şekilde konumlandırması, isimlendirme ve
içeriğin zenginleştirilmesi ve bu anlamda menü tasarımının gözden geçirilmesi, ilgili
sınıfın da yıldızlara çekilmesini sağlayacak tedbirler olacaktır. İşletme için tehdit
oluşturan ve menüden çıkarılması gereken kalemler köpekler sınıfında yer alıp bu
oran toplam menü içerisinde %12,5’lik kısmı oluşturmaktadır. The menu is the most important element in food and beverage establishments, which
includes food names and prices and is also seen as a strategic marketing tool. In order
to be successful in making the menu, it is important that the food and beverages in the
menu are defined correctly and that the food and beverages are added to the menu by
considering seasonal ingredients and consumer portfolio. For this reason, in order to
make an accurate menu, menu analysis should be performed primarily instead of
estimation and random choices and the menu analysis reveals the concept of menu
engineering. Menu engineering is a tool for assessing the contribution and popularity
of food and beverage varieties on the menu list.
In this study, it is aimed to analyze the food and beverages in different menu types of a
five star hotel restaurant in Istanbul by using Kasavana and Smith method and
interpreting with Boston Matrix and evaluating on the basis of menu engineering.
According to the results of the research, the popularity and contribution rate is high
and the food and beverage items which are the most preferred stars by customers,
which make the most benefit to the enterprise, involve 26.5% of the menu. Increasing
the contribution of the menu items in the racehorse group and bringing them to the
stars class will ensure that 50% of the menu is included in the stars group. Moving the
Puzzles class to the stars class is only possible by increasing the popularity rate. For
this purpose, positioning the relevant products in the menu in a way that attracts the
attention of the customer, enriching the naming and content and revising the menu
design will be the precautions that will enable the relevant class to be bring to the stars.
The items that pose a threat to the business and must be removed from the menu are in
the dog class and this ratio constitutes 12.5% of the total menu.