• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Fakülteler
  • Tıp Fakültesi
  • Temel Tıp Bilimleri Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Fakülteler
  • Tıp Fakültesi
  • Temel Tıp Bilimleri Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Anatomi eğitimi için geliştirilmiş mobil uygulamalar

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (256.5Kb)

Date

2019

Author

Demirtas, Ismet
Onay, Taner
Gunerigok, Ferhat

Metadata

Show full item record

Citation

Demi̇rtaş İ , Onay T , Güneri̇gök F . Anatomi Eğitimi İçin Geliştirilmiş Mobil Uygulamalar. Tıp Eğitimi Dünyası. 2019; 41-49.

Abstract

Amaç: Anatomi eğitimini desteklemek için tablet ve akıllı telefonları kapsayan mobil cihazların potansiyel kullanımlarını tanımak ve mobil öğrenmeyi anatomi alanında teşvik etmektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma ''Anatomy'', ''Anatomi'', ''İnsan'' ve ''Human'' ana kelimelerinin kombinasyonları kullanılarak, insan anatomisi hakkında bilgi içeren aplikasyonlar 13 Haziran-13 Ağustos 2018 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırma alanları olarak çevrimiçi iOS ve Android işletim sisteminin dahil olduğu App Store ve Google Play uygulama mağazaları (Application Stores) kullanıldı. Veri toplama formu araştırmacı tarafından geliştirildi. Bulgular: Arama algoritması kullanılarak toplam 298 anatomi uygulaması tespit edildi. Uygulamaların %19.4’ü (58) iOS mobil işletim sisteminde bulunurken, %80.6’sı (240) ise Android mobil işletim sisteminde bulundu. Uygulamaların %9.3’ünün (28) birden fazla dili desteklediği, %3.7’sinde (11) Türkçe dil desteğinin bulunduğu, %28,8’unda (86) quiz özelliğinin mevcut olduğu ve %37.6’sinin (112) ücretli olduğu tespit edildi. Sonuç: Bu analizin, anatomistlerin ve sağlık profesyonellerinin temel uygulamaları tanımlamasına, işlevsellik kazandırmasına ve gelecekteki mobil uygulamaların geliştirilmesine ve entegrasyonuna rehberlik etmesine yardımcı olabileceği düşünülmektedir.
 
Background: The purpose of the study is to evaluate quantitatively mobile anatomy applications that compatible the iOS and Android operating system in App Store and Google Android application stores. Methods: In this research, the applications containing information about human anatomy were analyzed by using the combinations of the words ''Anatomy'', ''Anatomi'', ''İnsan'' and ''Human''. As research areas, App Store and Google Play application stores, including the online iOS and Android operating systems, were used. Data were collected between June 13 and August 13, 2018. The data collection form was developed by the researchers. Results: A total of 298 anatomy applications were detected using the search algorithm. 19,4% (58) of the applications were found in the iOS mobile operating system, while 80,6% (240) were found in the Android mobile operating system. It was found that 9,3% (28) of the applications supported more than one language, 3,7% (11) had Turkish language support, 28,8% (86) had quiz feature and 37,6% (112) available for purchase. Conclusions: This study is notable for the fact that applications related to macroscopic anatomy are the first analysis performed on both Android and iOS. It is seen that some of the downloading rates are more popular. It is suggested that such applications be examined and recommended to students for use in anatomy course programs and integrated into educational processes.
 

Source

Tıp Eğitimi Dünyası

Volume

18

Issue

55

URI

https://doi.org/10.25282/ted.455806
https://hdl.handle.net/20.500.12713/1320

Collections

  • Makale Koleksiyonu [133]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@İSÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || İstinye University || OAI-PMH ||

İstinye University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
İstinye University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@İSÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.