Namık Kemal’in kurmaca dünyasında ölümün destanlaştırılması
Citation
Gündoğdu, M . (2020). NAMIK KEMAL’İN KURMACA DÜNYASINDA ÖLÜMÜN DESTANLAŞTIRILMASI . Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi , 5 (2) , 124-134 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/farabi/issue/55179/744695Abstract
19. yüzyıl sanat ve edebiyat hareketleri, dünyada Victor
Hugo’nun başını çektiği Romantizm akımının etkisi
altındadır. Aynı dönemde Batı etkisinde yeni bir Türk
edebiyatı ekolü kurmaya çalışan Tanzimat yazarları da
büyük ölçüde bu akımdan etkilenirler. Bu yazarların
başında, edebiyatı siyasi ve sosyal maksatlarına ulaşmak
için bir araç olarak kullanan ve halkı bu vesile ile
eğitmeye çalışan Namık Kemal gelir. Yeni şiir, yeni
tiyatro ve roman gibi türlerde dönemin en yetkin
eserlerini veren Namık Kemal, anlatının mesajının
okurlar üzerindeki etkisini artırmak için hem kurmaca
yapısı hem de içerik olarak çarpıcı ve etkili metotlar
kullanır. Bu metotların en çarpıcı olanlarından biri de,
topluma model olarak sunulan misyon sahibi
kahramanların destansı bir hava içinde ölüme doğru
yürümeleridir. Kemal bu yöntemle halka vatan, millet,
din, hamiyet, ittihat, şehitlik gibi kutsal sayılan değerleri
aşılamak amacındadır. Kahramanın alnındaki kanda
Osmanlı bayrağının yansımasından tutun vasiyetinin
kanla yazılmasına kadar uzanan farklı kurgular içerisinde
Namık Kemal, eser boyunca sürekli yücelttiği davayı
destansı bir son ile bitirir. Bu makalede Namık Kemal’in
eserlerinde sonu ölümle biten bu destansı yapı tahlil
edilmiştir. Bu yapıyı ortaya çıkartan kurmaca dünyasının
çözümlenmesinde Vladimir Propp’un kurmaca öğelerin
işlevlerini saptayan ve Viktor Shklovsky’nin kurmaca
öğelerin birbiriyle ilişkisini inceleyen biçimbilim
kuramlarından yararlanılmıştır. Makalede bu
biçimbilimci kuramların yardımıyla aynı zamanda
Romantizm akımının, dönemin Türk edebiyatı
eserlerinde nasıl bir etki oluşturduğu da gösterilmiştir. The 19th century artistic and literary movements were
under the influence of Romanticism led by Victor Hugo
in the world. In the same period, Tanzimat writers who
were trying to establish a new Turkish literature school
under the influence of the West were also affected by this
trend. Namık Kemal, who used literature as a tool to
achieve his political and social purposes and tried to
educate the public on this occasion, was among the
leading authors. Namık Kemal, who gave the most
successful works of the period in genres such as new
poetry, new theater and novel, used striking and effective
methods both in fictional structure and in content to
increase the effect of the narrative's message on the
readers. One of the most striking of these methods is that
missionary heroes, presented as a model to society, walk
towards death in an epic atmosphere. With this method,
Kemal aimed to instill the people with sacred values such
as homeland, nation, religion, conscience, union and
martyrdom. Namık Kemal completed the case he
constantly glorifies throughout the work with an epic
finish, ranging from the reflection of the Ottoman flag in
the blood on the forehead of the hero to the writing of his
will with blood. In this article, this epic structure that
ends with death is analyzed in the works of Namık
Kemal. In analyzing the fictional world that reveals this
structure, the stylistic theories of Vladimir Propp, which
determine the functions of fictional elements and
examine the relationship of Viktor Shklovsky's fictional
elements, were used. With the help of these stylistic
theories, the article also showed how the wind of the
Romantic movement had an impact on the works of
Turkish literature of the period.