• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@İSÜ
  • Fakülteler
  • Tıp Fakültesi
  • Temel Tıp Bilimleri Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@İSÜ
  • Fakülteler
  • Tıp Fakültesi
  • Temel Tıp Bilimleri Bölümü
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosyal izolasyon döneminde uzaktan öğretim modelinin tıp fakültesi öğrencileri üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (65.10Kb)

Date

2020

Author

Demirtas, Ismet
Ayyildiz, Sevilay
Ayyildiz, Behcet
Kus, Koral Caglar

Metadata

Show full item record

Citation

Demi̇rtaş, İ , Ayyıldız, S , Ayyıldız, B , Kuş, K . (2020). Sosyal İzolasyon Döneminde Uzaktan Öğretim Modelinin Tıp Fakültesi Öğrencileri Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi . STED / Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi , 29 (5) , 340-350 . DOI: 10.17942/sted.773060

Abstract

Amaç: Covid-19 pandemisi süresince verilen uzaktan tıp eğitiminin, öğrenciler üzerindeki etkilerinin nitel ve nicel yansımaları ile birlikte değerlendirilmesi amaçlandı. Gereç ve Yöntem: Çalışma 217 tıp fakültesi öğrencisi üzerinde gerçekleştirildi. Çalışmada, uzaktan öğretimin modellenmesi için geliştirilen ve 35 soru içeren ‘Uzaktan Eğitim Memnuniyet Anketi’ kullanıldı. Bu anket ile İstinye Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin ALMS tabanlı uzaktan eğitim sistemiyle ilgili kayıt işlemleri, teknik destek ve verilen eğitim hakkındaki görüş ve deneyimleri elde edildi. Bulgular: Araştırmamıza katılan 217 gönüllü katılımcının %63,1’i kadın ve %36,9’u erkek olarak tespit edildi. Katılımcıların %86,6’lık kısmı uzaktan eğitimi bilgisayar ile izlediklerinibelirttiler. Katılımcıların çoğunluğunun (%54,2) uzaktan eğitim öğrenme tekniklerini yakından izledikleri, yine %70,6’sının uzaktan eğitim ile ders içeriklerine hızlı bir biçimde ulaşabildikleri görüldü. Öğrencilerin %50,7’si uzaktan eğitim sayesinde gerekli bilgilere daha hızlı erişilebildiklerini, %47,9’u uzaktan eğitim sayesinde zamanlarından tasarruf ederek diğer ilgi alanlarına da yönelebildiklerini belirttiler. Sanal sınıf uygulamasının yüz yüze eğitim ile eşdeğerde olduğu düşüncesi, öğrencilerin %66,4’ü tarafından olumsuz karşılandı. Sonuç: Öğrenciler, genel olarak yöntemi onayladılar, ancak öğretici ya da teknik kaynaklı eksiklikleri içeren memnuniyetsizliklerini de belirttiler. Çalışmamızdan da net bir biçimde anlaşıldı ki, çevrimiçi öğrenme ortamları öğrencilerin gereksinimlerini ve tercihlerini dikkate almadan etkili olamaz ve gelişemez.
 
Objective: It was aimed to evaluate the effects of distance education on medical students during the Covid-19 pandemic together with its qualitative and quantitative reflections. Material and Method: The study has been conducted among a total of 217 medical students. In this study, the “Distance Education Satisfaction Survey”, developed for distance education modelling and included 35 questions, was used. Through this questionnaire, the opinions and experiences of students at Istinye University Medical School about the registration procedures, technical support and education regarding the ALMS-based distance education system were obtained. Findings: 63,1% of all students who participate in this study were women, and 36,9% of them were men. 86,6% of participants stated they follow distance education courses by computer. It was observed that the majority of the participants (54,2%) followed the distance learning techniques closely, and 70,6% of them were able to access the course contents quickly. 50,7% of the students stated that the necessary information could be accessed more quickly via distance education, and 47,9% of them stated that they could turn their time to other interests by saving time. The idea that virtual classroom application is equivalent to face-toface education was negatively welcomed by 66,4% of students. Conclusion: The students have generally approved the method, however, they expressed their dissatisfaction as well, about the instructor or technique-related inadequacies. It was obviously understood as a result of our study that online learning platforms cannot be improved or be effective without considering the needs and choices of students
 

Source

STED / Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi

Volume

29

Issue

5

URI

https://doi.org/10.17942/sted.773060
https://hdl.handle.net/20.500.12713/1457

Collections

  • DergiPark İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [265]
  • Makale Koleksiyonu [208]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [424]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@İSÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || İstinye University || OAI-PMH ||

İstinye University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
İstinye University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@İSÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.