Are English language teachers assessment literate?
Citation
Işık, A. & Sarı, R. (2021). Are English Language Teachers Assessment Literate? . Cukurova University Faculty of Education Journal , 50 (2) , 907-928 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/cuefd/issue/65577/877706Abstract
The study was conducted to bring the language assessment literacy (LAL) of English
language teaching (ELT) teachers into focus. It also attempted to investigate how the
pre-service education background of ELT teachers, and the departments they
graduated from, affected their assessment literacy. The data were obtained from 180
ELT teachers using a mixed-methods research design through a questionnaire and
follow-up interviews. The results indicated that the ELT teachers’ LAL was low, but
they did not feel any serious need for assessment training. It was also found that the
ELT teachers had different academic backgrounds in assessment. As ELT graduates
received training in assessment, the graduates of other departments working as
English teachers didn’t. Thus, it was observed that pre-service education background
has a significant effect on teachers’ assessment literacy. Bu araştırma, İngilizce öğretmenlerinin yabancı dilde ölçme ve değerlendirme
okuryazarlığına odaklanmaktadır. Aynı zamanda İngilizce öğretmenlerinin mezun
oldukları bölümlerin ölçme ve değerlendirme okuryazarlığını nasıl etkilediği de
araştırılmıştır. Veriler 180 İngilizce öğretmeniyle yürütülen anket ve bu anketin
içeriğine yönelik müteakip görüşmeler yoluyla karma metot araştırma yöntemi
kullanılarak elde edilmiştir. Sonuçlara göre, İngilizce öğretmenlerinin dil ölçme ve
değerlendirme seviyelerinin düşük olduğu, ancak ölçme ve değerlendirme ihtiyacı
duymadıkları tespit edilmiştir. Ayrıca İngilizce öğretmenlerinin farklı akademik ölçme
ve değerlendirme geçmişleri olduğu görülmüştür. İngilizce öğretmenliği bölümü
mezunu İngilizce öğretmenleri ölçme ve değerlendirmeye yönelik eğitim almışken,
diğer bölümlerden mezun olan İngilizce öğretmenlerin bu eğitimi almadıkları tespit
edilmiştir. Böylece, mezun olunan programın öğretmenlerin yabancı dilde ölçme ve
değerlendirme okuryazarlığı üzerinde büyük bir etkisi olduğu görülmüştür.