• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@İSÜ
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Sağlık Bilimleri
  • Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Programı
  • Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği Programı Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@İSÜ
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
  • Sağlık Bilimleri
  • Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Programı
  • Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği Programı Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hemşirelik öğrencilerinin ağrı yönetimi konusunda bilgi ve tutumları

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (2.039Mb)

Date

2021

Author

Tosun, Nurten

Metadata

Show full item record

Citation

Tosun, N. (2021). Hemşirelik Öğrencilerinin Ağrı Yönetimi Konusunda Bilgi ve Tutumları. İstinye Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği ABD. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.

Abstract

Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin ağrı yönetimi konusunda bilgi ve tutumlarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı türde yapıldı. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde bir vakıf üniversitesinin hemşirelik bölümünde ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıfta öğrenim gören 129 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Verilerin toplanmasında Öğrenci Tanıtım Formu, Hemşirenin Ağrı ile İlgili Bilgi ve Tutum Anketi (KASRP-N) kullanıldı. Verilerin istatistiksel değerlendirilmesinde yüzde, ortalama, ShapiroWilk testi, MannWhitney U testi, Kruskal Walls ve Thamne’s T2 testleri kullanıldı. Çalışmaya katılan öğrencilerin %82,2’sinin kadın, %72,8’inin eşit oranda üçüncü ve dördüncü sınıfta, %62’sinin Anadolu/Fen lisesi mezunu olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin KASRP-N ölçeğinden aldıkları ortalama puan 13,48±3,60 olup; ölçek sorularına doğru yanıt verme oranı %34,5 ile zayıf düzeyde bulunmuştur. Başarı puanlarının öğrencilerin tanıtıcı özellikleri ile karşılaştırıldığında Öğrencilerin eğitim gördüğü sınıf, daha önce herhangi bir derste ağrı konusu anlatılma durumu, en sık yaşanılan ağrı tipi ve ağrının nedeninin varlığı değişkenleri ile KASRP-N toplam ölçek puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). Çalışmadan elde edilen bu sonuca göre hemşirelik eğitiminde öğrencilerin ağrı ve ağrı yönetimi ile ilişkili yetersiz olduğu konulara daha fazla yer verilmesi ve farklı öğretim yöntemlerinin kullanılması önerilebilir.
 
This study was designed as a descriptive study to determine the knowledge and attitude of nursing students about pain management. The sample of the research consisted of 129 second, third and fourth year nursing students studying at a nursing department of a foundation university in Istanbul. As data collection tools, Student Description Form and the Knowledge and Attitudes Survey Regarding Pain-Nurse were used. In the statistical analysis of the data, percentage, mean, ShapiroWilk Test, Mann-Whitney U Test, Kruskal Wallis and Thamne’s T2 tests were used. 82.2% of the students participating in the study were determined that the females and 62% were graduated from Anatolia / Science High School. The mean score of the students in KASRP-N scale was 13,48±3,60. It was also found that the rate of giving correct answer to the questions in the scale was at weak level with 34.5%. When the scores were compared with the descriptive characteristics of the students, it was seen that there was a significant difference between the variables of the grade level, the situation of being educated about pain in any lesson before, the most commonly experienced type of pain, the existence of the pain’s cause and total scores of KASRP-N scale (p<0,05). According to the result which was obtained from this research, it can be recommended to include the subjects in which students are incompetent about pain and pain management more intensively in the nursing education and to use various teaching methods.
 

URI

https://hdl.handle.net/20.500.12713/2238

Collections

  • Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği Programı Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu [15]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@İSÜ

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || İstinye University || OAI-PMH ||

İstinye University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
İstinye University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@İSÜ:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.