Kurgusal mekanlarda morfogenez etkisinin incelenmesi
Citation
Bulu, A. & Kavut, İ. E. (2021). Kurgusal Mekanlarda Morfogenez Etkisinin İncelenmesi . Mimarlık ve Yaşam , 6 (3) , 831-844 . DOI: 10.26835/my.926835Abstract
algoritmalar vasıtasıyla üretilmiş, kendi kendine organize olup büyüyen, gelişen
biçimlerin üretimini gerçekleştiren bir tasarım sürecini kapsamaktadır. Bu çalışma evrim,
mutasyon, doğal seçilim, morfogenez gibi kavramların mimarlık ve sinemadaki kurgusal
mekanlardaki karşılıklarını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Morfogenezin mimaride
kullanıldığı ''The Interactivator'' modeli incelenmiştir. Morfogenez kavramının sinema
alanındaki karşılığı ise kurgusal mekân üzerinden incelenmiştir. Kurgusal mekanların
yoğunluklu olarak kullanıldığı türün bilim kurgu sineması olması sebebiyle araştırmalar
bu tür üzerine yoğunlaştırılmış ve ‘’Annihilation’’ filmi incelenmiştir. Araştırmanın hipotezi;
mimarlık ve sinema disiplinleri gibi farklı alanların doğadaki evrimsel süreç ve
morfogenez kavramlarını benzer şekilde kullandığı ve farklı disiplinler olmasına rağmen
aynı kaynaklardan beslenebildiğidir. Çalışma sonucunda; sanat ve tasarım alanlarında,
biyoloji biliminin, gerek mimarlık gerek sinema disiplinlerinde benzer kullanım alanları ve
etkisi olduğu görülmüştür Morphogenetic Design involves a design process that provides self-organising and selfgrowing forms generated by genetic algorithms in a concept similar to the evolutionary
process in nature. The aim of this study is to demonstrate equivalents of biological
concepts such as evolution, mutation, natural selection and morphogenesis in fictional
spaces in the field of architecture and cinema. Subsequently, to propose a concrete
example of Morphogenetic Architecture, ''The Interactivator'' is chosen as a model in
which morphogenesis is used. The equivalence of the concept of morphogenesis in the
field of cinema is examined through the fictional space. Since the genre in which fictional
space is used extensively is science fiction cinema, researchers in this field focus on this
genre and the film ''Annihilation'' was studied. The hypothesis of the research is that
different fields such as architecture and cinema use the concept of evolutionary process
and morphogenesis in nature in a similar way, although architecture and cinema are
different disciplines, they can be inspired by the same sources. The result of the study is
that biological science has a similar use and influence on the field of architecture and
cinema.