Ebelerin duygusal zekâ düzeyi girişimciliğini etkiler mi?
Citation
Palas Karaca, P. , Aksu, S. & Genç Koyucu, R. (2022). Ebelerin Duygusal Zekâ Düzeyi Girişimciliğini Etkiler Mi? . Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi , 11 (2) , 309-316 . DOI: 10.53424/balikesirsbd.941154Abstract
Amaç: Araştırma ebelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi
amacıyla gerçekleştirildi. Gereç ve Yöntem: Araştırma kesitsel çalışma olarak tasarlanmıştır. Araştırmaya Mayıs–Temmuz
2020 tarihleri arasında, 122 ebelik öğrencisi ile yapılmıştır. Veriler araştırmacılar anket formu, Duygusal Zekâ Ölçeği ve
Üniversite Öğrencileri Girişimcilik Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, t testi,
ANOVA, Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20.92±1.82
dir. Araştırmada öğrencilerin Duygusal Zekâ Ölçeği puan ortalaması 3.84±.06 olup, duygusal zekâları orta düzey olarak
belirlenmiştir. Öğrencilerin Üniversite Öğrencileri Girişimcilik Ölçeği puan ortalaması ise 129.96±20.54 olup, yüksek
düzeyde girişimcilik özelliklerine sahip olduğu söylenebilir. Araştırmada, yapılan korelasyon analizinde, öğrencilerin
duygusal zeka düzeyleri ile girişimcilikleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Sonuç: Öğrencilerin
duygusal zekâ düzeyleri arttıkça, girişimcilik özellikleri artmaktadır Objective: The research was carried out to determine the relationship between the emotional intelligence levels of midwifery
students and their entrepreneurial tendencies. Materials and Methods: The research was designed as a cross-sectional study.
The research was conducted with 122 midwifery students between May and July 2020. Data were collected by researchers
questionnaire, Emotional Intelligence Scale and University Students Entrepreneurship Scale. Descriptive statistics, t-test,
ANOVA, Pearson Correlation Analysis were used to evaluate the data. Results: The mean age of the students participating
in the study was 20.92±1.82. In the study, the average score of the students on the Emotional Intelligence Scale was 3.84±.06,
and their emotional intelligence was determined as moderate. The mean score of the University Students Entrepreneurship
Scale is 129.96±20.54, and it can be said that they have a high level of entrepreneurial characteristics. In the correlation
analysis made in the research, a positive and significant relationship was found between the emotional intelligence levels of
the students and their entrepreneurship. Conclusion: As the emotional intelligence levels of the students increase, their
entrepreneurial characteristics increase