Bilim kurgu filmlerinde gelecek öngörülerinin mobilya ve mekân tasarımına yansımaları: 2001: A space odyssey filmi
Citation
Yararel Doğan, B. , Arslan, K. & Arpacı, G. S. (2022). Bilim Kurgu Filmlerinde Gelecek Öngörülerinin Mobilya ve Mekân Tasarımına Yansımaları: 2001: A Space Odyssey Filmi . bab Journal of FSMVU Faculty of Architecture and Design , 3 (2) , 228-240 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/babdergisi/issue/71297/1147338Abstract
Up-to-date technological advancements allow us to see the representations, such as designs of
the future. In recent years, one of the most well-known tools of this representation, the cinema, is often
the playground where the subjects of technology, people, space, and furniture themes come into fruition
through the genre of science fiction. Science-fiction movies which belong in the sub-genre of the cinema,
and the scenarios where the predictions of future come into play reach their audience through the
applications of the advanced technology in different scales. In futuristic movie fictions, a new way of
living is described through the motives of urban life, architectural envelopes, spaces, and furniture. The
cinema comes up with assumptions about the future by making use of the data derived from many
disciplines. The movie 2001: A Space Odyssey, a sci-fi film chosen as the framework for the research,
is included in the study because it offers strong assumptions of the future regardless of its era with its
city, architecture, space, and furniture concepts included in its scenario. In this context, this study aims
to examine the semantic and the spatial impact of the places and the furniture that has been fictionalized
in the movie. For this purpose, the relation of technology, space and furniture concepts have been
investigated through the use of deduction methodology and two-stage. In the first stage, a detailed
literature review was made, and the information was compiled and presented in the research. In the
second stage, the observations of the movie were used. As a result, it’s been concluded that the movie
had a rather progressive understanding of the time it was shot, considering all the depictions of futuristic
places and spaces. Teknolojik gelişmelerin günümüzdeki karşılığı bizleri geleceğe yönelik tasarımları içeren
temsillerle karşılaştırmaktadır. En güçlü temsil araçlarından biri olarak bilinen sinema son yıllarda
teknoloji, insan, mekân ve mobilya ilişkisini sıklıkla konu edinmektedir. Sinemanın alt türü olan bilim
kurgu filmleri ile geleceğe dair öngörülerin yer aldığı senaryolar, gelişmiş teknolojinin farklı ölçeklerdeki
uygulamaları aracılığı ile izleyiciye ulaşılmaktadır. Sinemasal ortamda yaratılan gelecek kurgusunda
çoğunlukla kent motifi, mimari kabuk, mekân ve mobilya kullanılarak yeni yaşam biçimi tariflenmektedir.
Sinema, birçok disipline ait veriyi kullanarak geleceğe dair varsayımlar sunmaktadır. Bu kavramsal
bağlam disiplinlerarası bağımsız bir olgu gibi algılansa da temelde birbirlerini desteklemektedirler.
Çalışma için çerçeve olarak seçilen bilim kurgu türündeki 2001: A Space Odyssey filmi, kurgulanan
senaryo gereği yaratılan şehir, mimari, mekân ve mobilya olarak döneminden bağımsız olarak geleceğe
dair güçlü varsayımlar sunuyor olması nedeniyle çalışma evrenine alınmıştır. Bu kapsamda, filmde
kurgulanan mekân ve mobilya tasarımlarının filme kattığı anlamsal ve mekânsal etkinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Bu amaca uygun olarak teknoloji, mekân ve mobilya ilişkisi iki aşamalı ve tümdengelimci
yöntem ile araştırılmıştır. İlk aşamada detaylı literatür taraması yapılmış ve edinilen bilgiler derlenerek
çalışmada sunulmuştur. İkinci aşamada ise filme ait gözlemlerden faydalanılmıştır. Çalışma sonucunda,
filmde sahnelenen geleceğe yönelik mekân tasvirlerinin filmin çekildiği dönemin özellikleri ele
alındığında oldukça ilerici bir anlayışa sahip olduğu görülmüştür.