Yazar "Üstün, Besti" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 8 / 8
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe COVID-19 Döneminde Uzaktan Eğitim Alan Hemşirelik Öğrencilerinin Çevrimiçi Öğrenme Öz-Yeterlikleri ve Akademik Başarılarının İncelenmesi(Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, 31 Aralık 2023) Demirdağ, Hatice; Pekcan, Nuriye; Üstün, Besti2019 yılı sonunda başlayan COVID-19 salgını ile Mart ayında ülkemizde örgün eğitime ara verilmiş ve uzaktan eğitime başlanmıştır. Hemşirelikte çevrimiçi öğrenme hem öğrenciler hem de öğretmenler için çeşitli zorluklara ve endişelere neden olmuştur. Uzaktan eğitim sürecinin gerektirdiği becerileri yerine getirebileceğine ilişkin inançlar öz-yeterlilik gibi psikolojik değişkenlerle açıklanmaktadır. Araştırmalar, öz yeterliliğin çevrimiçi öğrenmede akademik başarının önemli bir bileşeni olduğunu bildirmiştir. Tanımlayıcı tipte gerçekleştirilen çalışmanın amacı, pandemi döneminde zorunlu olarak uzaktan eğitim almak durumunda kalan hemşirelik öğrencilerinin çevrimiçi öğrenme öz yeterlikleri ve ilgili dönemin akademik başarı düzeylerini incelemektir. Bir vakıf üniversitesinde öğrenim gören toplam 414 öğrenciye ulaşılmaya çalışılmıştır ve 353 hemşirelik öğrencisi çalışmaya katılmıştır. Veriler, öğrencilere kurum bağlantılı e-posta adreslerine gönderilen online anket yöntemi ile Çevrimiçi Öğrenme Öz-yeterlik Ölçeği ve Tanıtıcı Özellikler Formu kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilerin çevrim içi öz yeterlik puanları ortalaması 80.33±14,59’dur. Uzaktan eğitim sonrası akademik not ortalamaları, uzaktan eğitim öncesi akademik not ortalamalarından yüksektir. Öğrencilerin sahip olduğu ekipmanlar, mezun oldukları lise ve daha önce bilgisayar/ bilişim vb. konularda eğitim alma durumlarına göre öz yeterlik puanlarının değiştiği saptanmıştır. Çevrimiçi öğrenme öz yeterlik algıları yüksek olan öğrencilerin akademik not ortalamalarının da yüksek olduğu ve öz yeterlik algılarının bazı değişkenlerden etkilendiği görülmüştür.Öğe The effect of a nurse-led intervention program on compassion fatigue, burnout, compassion satisfaction, and psychological distress in nurses: a randomized controlled trial(Wiley, 2021) Partlak Günüşen, Neslihan; Şengün İnan, Figen; Üstün, Besti; Serttaş, Meltem; Sayın, SeldaPurpose: This study evaluated the effect of a nurse-led intervention program on compassion fatigue, burnout, compassion satisfaction, and psychological distress in nurses. Design and Methods: A randomized controlled trial was conducted. A total of 48 clinical nurses were randomly allocated to intervention or control groups. The nurse-led intervention program was based on a cognitive-behavioral approach. The study outcomes were compassion fatigue, burnout, compassion satisfaction, and psychological distress. Findings: It was determined that the psychological distress scores of the nurses participating in the program at the first follow-up were significantly lower than the control group. There was no significant difference between the groups in terms of compassion fatigue, burnout, and compassion satisfaction. Practical Implications: To reduce the psychological distress of nurses, cognitive behavioral approach-based programs can be useful. © 2021 Wiley Periodicals LLCÖğe Is Somatization Escape From Stigmatization? A Cross-Sectional Study(Gümüşhane Üniversitesi, 29 Haziran 2024) Kaçan, Havva; Ateş, Sebahat; Üstün, BestiSomatization is a psychiatric condition characterized by repetitive bodily symptoms that cannot be fully explained by the medical condition of the individual and cannot be attributed to another mental disorder. This research aims to examine the relationship between the somatic symptoms of nursing students and their tendency to stigmatize. The research was conducted at two different universities and a total of 438 students participated. The data were collected using the personal information form, the "Somatization" subscale of the SCL-90-R scale, and the Stigma Tendency Scale. The average score of somatization of students was 0.98±0.70 and the average score of Stigma Tendency Scale was 45.39±11.69. It was found that female students, those who did not share their problems, those who had previously applied to a psychiatrist or psychologist and received mental therapy, those who took medication, those who recently felt the need for a psychiatrist or psychologist, students with a diagnosis of mental illness in their family and who knew about mental health and diseases had more somatic problems (P<0.01). A weak negative statistically insignificant relationship was found between the general and subscale scores of somatization and Stigma Tendency Scale. The students who got high scores from the stigma tendency scale were found to get high scores from the somatization scale, although not statistically significant. Based on this result, it can be said that students with a high stigma tendency experience more somatic symptoms.Öğe Koroner Kalp Hastalarının Psikolojik Dayanıklılık Düzeyleri ve İlişkili Faktörlerin İncelenmesi(2022) Demirci, Özlem; Üstün, BestiAmaç: Bu çalışma, koroner kalp hastalarının psikolojik dayanıklılık düzeylerinin ve ilişkili faktörlerin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı özellikte yapılan çalışma, İstanbul ilinde bulunan bir devlet hastanesinin kardiyoloji kliniklerindeki 129 hasta ile gerçe kleşt irilm iştir . Veriler; Bireysel Özellikler Formu, Hastalık Özellikleri Formu ve Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin normallik dağılımını belirlemek için Kolmogorov-Smirnov testi yapılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde t testi, ANOVA ve Scheffe testi kullanılmıştır. İstatistiksel olarak anlamlılık düzeyi P < ,05 olarak belirlenmiştir. Bulgular: Katılımcıların psikolojik dayanıklılık düzeyleri orta seviyede olup (x¯: 15,47 ± 5,20), erkeklerin (x¯ = 16,40) psikolojik dayanıklılık düzeyleri, kadınlardan (x¯ = 12,66) daha yüksek bulunmuştur (P = ,001). Eğitim durumu ‘’okuma yazma bilmeyen’’ grubun psikolojik dayanıklılık düzeyi, eğitim durumu ‘’ilköğretim, lise, üniversite ve üstü’’ olan gruba göre daha düşük bulunmuştur (P = ,016). Kalp rehabilitasyon programlarına katılmayan grubun psikolojik dayanıklılık düzeyleri, katılan gruptan daha yüksek bulunmuştur (P = ,007). Daha önce kalp krizi geçirme öyküsü olmayan grubun psikolojik dayanıklılık düzeyleri, kalp krizi geçirme öyküsü olan gruba göre daha yüksek bulunmuştur (P = ,035). Angina (göğüs ağrısı) sıklığı ‘’hiç’’ olan grubun psikolojik dayanıklılık düzeyi, angina sıklığı ‘’günde bir ve haftada bir kez’’ olan gruba göre daha yüksek bulunmuştur (P = ,024). Sonuç: Psikolojik dayanıklılık, koroner kalp hastalarında hastalık prognozu ve tedavinin seyri açısından önemli bir yere sahiptir. Bu nedenle; kadınların, okuryazar olmayanların, kalp krizi ve angina öyküsü olan grupların, erken dönemlerde psikolojik dayanıklılık düzeylerini koruyucu ve geliştirici müdahalelerin yapılması önerilir.Öğe Medical errors room: the effect of simulation training on increasing the awareness of nursing students about the medical errors they may encounter in psychiatry clinics(W.B. Saunders, 2023) Yalçıntürk, Aydan Akkurt; Üstün, BestiAim: This study aimed at investigating the effect of simulation training on increasing the awareness of nursing students about medical errors they may encounter in psychiatry clinics. Methods: This study was quasi-experimental and included pre-test and post-test control groups. The intervention group (n = 41) was provided with “Medical Errors Room” simulation training while the control group (n = 41) was trained by using the presentation method. Results: Considering the increase in the awareness of all students about medical errors, it was determined that the awareness of the students in the intervention group was higher than the students in the control group (p < 0.05). Conclusion: It was concluded that with the “Medical Error Room” simulation training, the awareness of nursing students, who will be among the health professionals of the future, about medical errors can be increased. © 2022 Elsevier Inc.Öğe Sağlık çalışanlarının profesyonel yaşam kalitesi ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının incelenmesi(DergiPark, 2022) Ezer, Sevtap; Üstün, BestiAmaç: Bu çalışma sağlık çalışanlarının sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının ve profesyonel yaşam kalitesinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı tipte yapılan araştırma 274 hekim ve hemşire ile yürütülmüştür. Meslekte 6 ay ve daha uzun çalışma süresi olanlar çalışmaya dâhil edilmiştir. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu (yaş, cinsiyet, medeni durum, çalışma süresi, meslek, eğitim durumu ve kurum özellikleri)”, “Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği (SYBDÖ)” ve “Profesyonel Yaşam Kalitesi Ölçeği (PYKÖ)” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde ANOVA testi, Pearson korelasyon analizi ve Tukey testi kullanılmıştır. Bulgular: Fiziksel aktivite puanlarının erkeklerde kadınlara göre daha yüksek olduğu, sağlık sorumluluğu puanlarının hemşirelerde hekimlere oranla anlamlı olarak daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Kendini gerçekleştirme puanları altı ay ve beş yıl çalışma süresi olan sağlık çalışanlarında en düşük iken, yoğun bakım çalışanlarında fiziksel aktivite ve stres yönetimi puanları cerrahi branşlara, beslenme puanları dâhili branşlara oranla istatistiksel açıdan anlamlı olarak daha düşük tespit edilmiştir. Merhamet memnuniyeti düzeyleri beş yıl ve altında çalışma süresi olanlarda en düşük, ayda dört ve altında nöbet tutanlarda en yüksek, hemşirelerde hekimlere göre ve erkeklerde kadınlara göre daha yüksek bulunmuştur. Merhamet yorgunluğu düzeyleri de beş yıl ve altında çalışan grupta en yüksek iken, ayda dört nöbet ve altında tutanlarda en düşük olarak saptanmıştır. Tükenmişlik düzeylerinin otuz yaş ve altı grupta, bekârlarda ve beş yıl ve altında çalışan grupta en yüksek, ayda dört ve altında nöbet tutanlarda ve kırk yaş üstü grupta en düşük olduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Sağlık çalışanlarının, sağlık sorumluluğu, beslenme, fiziksel aktivite ve stres yönetimi düzeyleri arttıkça, merhamet memnuniyeti düzeyleri artmış; tükenmişlik ve merhamet yorgunluğu düzeyleri azalmıştır. Sağlık çalışanlarının sağlıklı beslenme ve egzersiz yapma konusunda teşvik edilmesi, kurum içinde gerekli olanakların sağlanması ve stresle baş etmeye yönelik eğitim programlarının düzenlenmesi önerilir.Öğe Self-care power and healthy lifestyle behaviors in persons with severe mental illness(Galenos publ house, 2023) Üstün, Besti; Gerçik, EsraObjective: The purpose of the study was to examine the self -care power and healthy lifestyle behaviors of persons with severe mental illness. Method: The research was carried out with 99 chronic psychiatric patients who applied to community mental health centres of one training and research hospital, two state hospitals. Data were collected using the healthy lifestyle behaviors scale II and the self -care power scale. Results: The highest level of healthy lifestyle behavior is in the dimensions of spiritual development and interpersonal relations, and the lowest level is in the dimension of physical activity. A moderately positive and significant relationship was found between the mean scores of healthy lifestyle behaviors and the mean scores of self -care power. Conclusion: In the study, the relationship between the healthy lifestyle behaviors of the patients and their self -care power was revealed. It is recommended that poor patients, young patients, and those with low social support should be evaluated as risky groups in terms of healthy lifestyle problems in community mental health centers and plans should be made to improve self -care power.Öğe Self-care Power and Healthy Lifestyle Behaviors in Persons with Severe Mental Illness(Galenos Yayınevi, 12.09.2024) Üstün, Besti; Gerçik, EsraObjective: The purpose of the study was to examine the self-care power and healthy lifestyle behaviors of persons with severe mental illness. Method: The research was carried out with 99 chronic psychiatric patients who applied to community mental health centres of one training and research hospital, two state hospitals. Data were collected using the healthy lifestyle behaviors scale II and the self-care power scale. Results: The highest level of healthy lifestyle behavior is in the dimensions of spiritual development and interpersonal relations, and the lowest level is in the dimension of physical activity. A moderately positive and significant relationship was found between the mean scores of healthy lifestyle behaviors and the mean scores of self-care power. Conclusion: In the study, the relationship between the healthy lifestyle behaviors of the patients and their self-care power was revealed. It is recommended that poor patients, young patients, and those with low social support should be evaluated as risky groups in terms of healthy lifestyle problems in community mental health centers and plans should be made to improve self-care power.