Sinirbilim Programı Yüksek Lisans Tez Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 3 / 3
  • Öğe
    Farklı stres düzeyindeki kişilerin aritmetik zihinsel stres koşulunda olaya ilişkin beyin potansiyelerinin karşılaştırılması
    (İstinye Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022) Çiftçi, İlhan; Eskikurt, Gökçer
    Psikolojik olarak birçok soruna neden olan stres zihinsel sağlığımız üzerinde olumsuz etkiler yaratır. Çalışmamızın amacı stresli ve stressiz kişilerin EEG ölçümleri sırasında farklı zorluktaki aritmetik uyaranlara karşılık oluşan beyin potansiyellerini hafif ve yoğun zihinsel stres koşulunda değerlendirmektir. Çalışmamıza katılan gönüllüler DASS 21 ölçeğinden aldıkları puanlara göre stresli ve stressiz olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Ardından yoğun zihinsel stres ve hafif zihinsel stres oluşturacak matematik sorularını cevapladıkları sırada EEG kaydı alınmıştır. Daha sonra EEG kaydı sırasında aritmetik uyaranlara karşılık oluşan P200, N300 ve P300 bileşenleri incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda stresli ve stressiz grupların yoğun zihinsel stres koşulunda yanlış cevaplı uyaranlarının P200 bileşeninde stressiz grubun daha uzun bir latansa sahip olduğu bulunmuştur. Yoğun stres koşulunda stresli grupta görülen daha kısa P200 latansının görsel bilginin nispeten erken bir aşamada daha hızlı yönlendirilmesi ve işlenmesi ile ilişkili olduğu düşünülmektedir. Çalışmamızda stresli ve stressiz grupların yoğun zihinsel stres koşulunda doğru cevaplı uyaranlarının N300 bileşeninde stressiz grubun daha uzun bir latansa sahip olduğu bulunmuştur. Çalışmamızdan elde edilen sonuçlar yoğun stres koşulundaki stresli grubun yüksek semantik aktiviteden dolayı daha hızlı cevap verdikleri düşünülmüştür. Çalışmamızda stresli ve stressiz grupların hafif zihinsel stres koşulunda doğru cevaplı uyaranlarının P300 bileşeninde stresli grubun daha kısa bir latansa sahip olduğu bulunmuştur. Bu sebeple stresli grubun bu hafif zihinsel koşulun doğru yanıtlı uyaranlarında, uyaranları daha hızlı değerlendirebilmesinin yüksek sempatik aktivite ile ilişili olabileceği düşünülmektedir. Çalışmanın sonucunda elde edilen bulgular daha önceki araştırmalarda P200, N300 ve P300 dalga bileşenleri ile ilişkilendirilen bilişsel işlevler göz önüne alınarak değerlendirilmiştir.
  • Öğe
    Davranışsal aktivasyon ve inhibisyon mekanizmalarının p300 olaya ilişkin potansiyeller ve frontal alfa asimetrisi ile ilişkisi
    (İstinye Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2021) Guler, Rana Irem
    Bu çalışmanın amacı kaçınma motivasyonu olarak bilinen Davranışsal İnhibisyon Sistemi (DİS) ve yaklaşma motivasyonu olarak bilinen Davranışsal Aktivasyon Sistemine (DAS) yatkınlığı olan kişilerde frontal alfa asimetrisi (FAA) farklılıkları ve P300 Olaya İlişkin Potansiyeller ilişkisini araştırmaktır. FAA, sağ ve sol frontal bölge alfa etkinliği arasındaki farka (sağ-sol) bağlıdır ve kişinin hangi kortikal kısımda alfa aktivitesi fazla ise orada kortikal aktivitenin daha az olduğu bilgisine dayanır. Buna göre sol kortikal aktivitesi fazla olan kişiler genel olarak olay ve durumlara yaklaşma eğilimi göstermekte (Davranışsal Aktivasyon Sistemi’ne yatkınlık) ve sağ kortikal aktivitesi fazla olan kişiler ise genel olarak kaçınma eğilimi göstermektedir (Davranışsal İnhibisyon Sistemi’ne yatkınlık). Çalışmamızda bu görüş sınanmıştır ve bu görüş test edilirken aynı zamanda dikkat tahsisi (attention allocation) ve dikkatin yeniden yönelimini yansıtan Olaya İlişkin potansiyellerden P300 ve Yenilik P300 yanıtları da incelenmeye alınmıştır. FAA seviyesi ile katılımcıların DAS ve DİS seviyeleri arasında bir korelasyon bulunamamıştır. Ancak, DAS grubundaki katılımcıların hem standart hem de hedef uyaranlara karşı DİS grubuna göre daha yüksek genlikli P300 yanıtı oluşturdukları görülmüştür. Ayrıca, frontal bölgelerde Yenilik P300’leri karşılaştırıldığında DAS grubu daha yüksek genlikli Yenilik P300 yanıtlarına sahiptir. Bu sonuçlar, DAS hassasiyeti yüksek kişilerin dikkatlerini birden fazla uyarana verebildikleri ve bu kişilerin yeniliğe karşı daha duyarlı olduklarını düşündürmektedir.
  • Öğe
    Farkındalık meditasyonu sırasında beynin elektriksel aktivitesinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
    (İstinye Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2020) Kok, Ela
    Farkındalık (Mindfulness); şimdiki an içerisinde gerçekleşenlere dikkat etmek, bu dikkatin niteliğini fark etmek ve fark edilenleri acele ile yargılamaksızın kabul etmek olarak tanımlanmıştır. Meditasyon ise Mindfulness pratiği için bir araç olarak ele alınmaktadır. Mindfulness gerek fiziksel gerek ruhsal sağlıklılık haline faydası açısından stres yönetimi, kronik ağrı, kaygı ve dikkat düzenlenmesi gibi birçok alanda çalışma konusu olmuştur. Bu çalışmada klinik pratiğe katkısını bilimsel bir zeminde desteklemek amacıyla Mindfulness meditasyonu sırasında beyinde ortaya çıkan elektriksel aktiviteyi elektrofizyolojk bir yöntem olan elektroensefalogram (EEG) ile ölçmeyi amaçladık. Çalışmaya katılan 17 gönüllüden 3 ayrı koşulda EEG kaydı aldık. Hiçbir uyaran vermeksizin alınan baseline, önceki çalışmalarda sakinleştirici ve gevşemeye yardımcı olduğu otonomik yanıt ölçümleri ile kanıtlanmış üç klasik müzik parçasının dinlenmesini içeren müzik koşulu ve Mindfullnes meditasyonu talimatları içeren meditasyon koşulu sırasında alınan EEG kayıtları çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılmıştır. Yapılan analizler sonucunda alfa ve beta frekans gücünün tüm koşullar arasında anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Bunun yanı sıra alfa, teta ve beta frekans gücünün frontal, santral parietal, oksipital ve temporal alanda dağılımlarının koşullara göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmış olup, her alanda müzik koşulunda artış izlenmiştir. Her koşul için ayrı ayrı yapılan lokalizasyon dağılımlarının analizi sonucunda teta frekans gücünün özellikle anterior alanda artış gösterdiği, alfa frekans gücünün ise yine posterior alanda artış eğiliminde olduğu saptanmıştır. Tüm koşullarda ortaya çıkan elektriksel aktiviteye dair bu bulgular, müzik koşulunda artmış teta ve alfa aktivitesi önceki çalışmaları destekler nitelikteyken, Mindfulness meditasyonu sırasında artan alfa ve teta frekansı bulgularını desteklememektedir. Aynı şekilde dikkat işlevleri ile ilişkili olduğu bilinen anterior alandaki diğer koşullara göre daha yüksek aktivite, çalışmamızda müzik koşulunda ortaya çıkarak önceki çalışmaları desteklememektedir. Katılımcıların ilk kez bir Mindfulness pratiği yapıyor olması başta olmak üzere sonuçları etkileyen diğer sınırlılıklar tartışma bölümünde değerlendirilerek ele alınmıştır.