Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe An analysis of similarities and dissimilarities among categories of deep tech entrepreneurship: Evidence from Turkey(TR- Dizin, 2021) Kılıç, Anıl Savaş; Duran, CemAmaç: Bu çalışma, derin teknoloji girişim kategorileri arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları anlamayı ve derin teknoloji alanında bundan sonra gerçekleştirilecek akademik çalışmalar için bir başlangıç noktası olmayı amaçlamaktadır. Yöntem: İhtiyaçlar, kurucuların eğitim seviyesi ve finansman tipi gibi özelliklerin derin teknoloji kategorileri bazında nasıl değiştiğini anlamak amacıyla 126 derin teknoloji girişimi ile anket yapılmış ve hipotez testi uygulanmıştır. Bulgular: Derin teknoloji girişimlerinin bulunduğu lokasyon, kurucuların eğitim seviyesi, kurucuların geçmiş girişimcilik deneyimi ve derin teknoloji girişiminin satış ayak izi özelliklerinin derin teknoloji kategorisine göre farklılık gösterdiği görülmüştür. Sonuç ve Öneriler: Sonuçların, uygulayıcıların derin teknoloji girişimlerine yatırım yaparken veya onlarla iş birliği yaparken kararlarını daha doğru vermelerine yardımcı olması beklenmektedir. Benzer şekilde politika yapıcılar da derin teknoloji girişimciliği ekosistemini desteklemek için daha etkili politikalar geliştirmek için bu çalışmadan faydalanabilir. Özgün Değer: Bu çalışma şu açılardan özgündür; 1) akademik literatürde derin teknoloji tanımı yapılması 2) derin teknoloji özelliklerinin derin teknoloji kategorileriyle olan ilişkisinin anlaşılması 3) gelişmekte olan bir ülkede derin teknolojinin anlaşılması.Öğe Öğe Özel hastanelerde müşteri deneyimi yönetimi üzerine bir değerlendirme(DergiPark, 2021) Duran, CemKüreselleşen dünyanın yeni ekonomik ve ticari şartları, rekabeti ve ürün çeşitliliğini artırmıştır. Örgütler bu noktada müşteri kazanmanın, mevcut olanları korumaktan çok daha maliyetli olduğunu görmüş ve yoğun rekabet ortamında başarılı olabilmek için müşteri odaklı stratejiler geliştirmeye başlamışlardır. Müşteriye farklı deneyimler sunma ve bağlılık sağlama noktasında “müşteri deneyimi yönetimi”, örgütlerin kullandıkları stratejilerin en yenilerinden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma ile günümüzde tüm sektörlerde önemli role sahip olan ve örgütlerin marka değerini güçlendirerek satışlarını artırmak amacıyla yatırım yaptığı öncelikli alanların başında gelen “müşteri deneyimi yönetiminin, özel hastaneler bağlamında araştırılması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Literatür taramasının yöntem olarak belirlendiği araştırmada hastane, müşteri, müşteri deneyimi ve müşteri deneyimi yönetimi açıklanmış; çalışmanın konusu bağlamında özel hastanelerde müşteri deneyimi yönetimi incelenmiştir.Öğe The effect of artificial intelligence on sustainable development goal(2021) Özdemir, Şebnem; Özuyar, Pınar Gökçin; Sundu, MustafaArtificial intelligence (AI), which was built for "a better world" motto, reveals its potential in many fields. Despite of such good intension, results of AI systems caused bias, and sharpened the social prejudices. Besides in order to create such powerful AI systems and unbiased machines, the massive data collected, storaged, processed, also caused high energy consumption, ecological degradation. Although efforts have been made to integrate artificial intelligence into the sustainability field, the main limitation is about the AI researcher's, developer's point of view. In this study, revealing the contribution of artificial intelligence to the Sustainable Development Goals is aimed. At this point, data were collected using the analytical hierarchy process (AHP) from 30 individuals who were trained and worked as a developer in the field of artificial intelligence. As a result, it has been understood that while the developers believe that artificial intelligence will contribute mostly in the fields related to the industry and economy, they believe that iÖğe Lider-üye etkileşiminin iş tatmini ve işten ayrılma niyetine etkisinde psikolojik sermayenin düzenleyici rolü(ADAMOR Toplum Araştırmaları Merkezi, 2021) Büyükkaymakçı, Yasemin; Sundu, MustafaBu araştırma ile lider-üye etkileşiminin iş tatmini ve işten ayrılma niyetine etkisi ile oluşan etkide psikolojik sermayenin düzenleyici rolü olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nicel bir saha araştırması yapılmıştır. Geçerli ölçekler kullanılarak hazırlanmış olan anket, yüksek lisans tez çalışması esnasında 2019 yılında toplanmıştır. Anketin 45 adeti basılı form olarak, ilgililer tek tek bilgilendirilerek doldurulması sağlanmıştır. 237 adet anket ise SurveyMonkey ve Google/Docs uygulaması ile online olarak doldurulmuştur. Tüm sonuçlar SPSS programı kullanılarak analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Yapılan inceleme ve çalışmalar neticesinde lider üye etkileşiminin pozitif ve negatif olarak işten ayrılma niyeti ve iş tatmini üzerinde etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Lider üye etkileşiminin işten ayrılma niyetine etkisinde, üyenin psikolojik sermayesinin düzenleyici etkisinin olduğu, ancak Lider üye etkileşiminin iş tatmine etkisinde ise psikolojik sermayenin düzenleyici etkisinin olmadığı görülmüştür. Bu nedenle çalışanın psikolojik sermaye düzeyinin ölçülmesinin örgütler için anlamlı sonuçlarının olacağı önerilmiştir. Analiz sonuçları incelendiğinde lider üye etkileşiminin örgüt için önemli iki unsur olan işten ayrılma niyeti ve iş tatmini üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca bu iki değişken arasındaki ilişkide çalışanların psikolojik sermaye düzeylerinin etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Personellerin bu kıstas göz önüne alınarak seçilmesi organizasyonun etkinliğini artıracak ve insan kaynakları yönetimi politikalarına katkı sağlayacaktır.Öğe Özel hastanelerde müşteri deneyimi yönetimi üzerine bir değerlendirme(DergiPark, 2021) Duran, CemKüreselleşen dünyanın yeni ekonomik ve ticari şartları, rekabeti ve ürün çeşitliliğini artırmıştır. Örgütler bu noktada müşteri kazanmanın, mevcut olanları korumaktan çok daha maliyetli olduğunu görmüş ve yoğun rekabet ortamında başarılı olabilmek için müşteri odaklı stratejiler geliştirmeye başlamışlardır. Müşteriye farklı deneyimler sunma ve bağlılık sağlama noktasında “müşteri deneyimi yönetimi”, örgütlerin kullandıkları stratejilerin en yenilerinden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma ile günümüzde tüm sektörlerde önemli role sahip olan ve örgütlerin marka değerini güçlendirerek satışlarını artırmak amacıyla yatırım yaptığı öncelikli alanların başında gelen “müşteri deneyimi yönetiminin, özel hastaneler bağlamında araştırılması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Literatür taramasının yöntem olarak belirlendiği araştırmada hastane, müşteri, müşteri deneyimi ve müşteri deneyimi yönetimi açıklanmış; çalışmanın konusu bağlamında özel hastanelerde müşteri deneyimi yönetimi incelenmiştir.Öğe Müşteri memnuniyeti ölçüm kalitesini tercih edilen ölçek derece sayısı nasıl etkiler?(DergiPark, 2021) Tavsan, Nihat; Duran, CemSürdürülebilir müşteri ilişkileri yönetimi, sürdürülebilir müşteri değerinden; müşteri değerini anlamanın yansıması ise müşteri memnuniyetinin ölçümünden geçmektedir. Bu gerçekten hareketle müşteri memnuniyetinin ölçümünde ölçek derece seçimi kritik rol oynamaktadır. Netice itibariyle kurumların mümkün olan en iyi ölçüm enstrümanı ile hareket etmeleri onların müşteri devamlılığını sağlıklı biçimde kurmalarını sağlayacaktır. Halihazırda kurumlar müşteri memnuniyetini çeşitli derecede ölçekler kullanarak ölçmektedirler. Amaç: Bu araştırmanın amacı; üç, beş, yedi ve on dereceli ölçekler ile müşteri memnuniyetinin ölçüm farklılıklarını ortaya koymak ve müşteri memnuniyeti ölçümünde ideal ölçek derece sayısına yönelik bir yaklaşım geliştirmektedir. Böylelikle müşteri memnuniyeti ölçümü yapan araştırmacıların ve uygulamacıların daha güvenilir sonuçlara ulaşmaları sağlanacaktır. Yöntem: Bankacılık sektöründe yapılan bu araştırmaya toplam 212 katılımcı iştirak etmiştir. Banka müşterilerinin hizmet aldıkları bankaya dair memnuniyet seviyeleri üçlü, beşli, yedili ve onlu ölçekler vasıtasıyla ölçülmüş, akabinde hangi dereceli ölçeğin müşteri sadakatini daha güvenilir olarak açıkladığı sınanmıştır. Bulgular: Müşteri memnuniyetinin müşteri sadakatine olan etkisinin de nomolojik anlamda sınandığı araştırma bulguları ışığında; on dereceli ölçeğin müşteri sadakatini açıklamakta diğer ölçek derecelerine kıyasla daha anlamlı sonuçlar doğurduğu ortaya konmuştur. Özgünlük: Türkiye’de memnuniyet ölçek derecesinin müşteri sadakatini ne güvenilirlikte açıkladığına dair bir çalışma bulunmamaktadır. Bu yönüyle çalışma literatürde özgün bir rol oynamaktadır.Öğe Sentiment classification performance analysis based on glove word embedding(DergiPark, 2021) Kırelli, Yasin; Özdemir, ŞebnemRepresentation of words in mathematical expressions is an essential issue in natural language processing. In this study, data sets in different categories are classified as positive or negative according to their content. Using the Glove (Global Vector for Word Representation) method, which is one of the word embedding methods, the effect of the vector set based on the word similarities previously calculated on the classification performance has been analyzed. In this study, the effect of pre-trained, embedded and deterministic word embedding classification performance has analyzed by using Long Short-Term Memory (LSTM). The proposed LSTM based deep learning model has been tested on three different data sets and the results have been evaluatedÖğe Contributions of crm applications to company performance(DergiPark, 2020) Duran, CemPurpose- The purpose of this study is to find out the answer to the contributions of CRM applications to sales efficiency, lead management, pipeline, customer tracking, mobility and ensuring customer loyalty. Under this purpose, this study also indicates the reasons of resistance in CRM application use and solutions to them with an overall analyze of CRM’s contributions to company performance. Methodology- The study examines advantages of using CRM for employees in 4 primary basis; Sales Efficiency via Sales Force Automation, Employee Access to Corporate Memory, Mobility, Service and Complaint Management. This study also examines resistances and solutions against CRM application use. Findings- The findings of the study indicates that CRM is a mandatory tool for today’s companies to prevail competitors in the market by showing what is the unpredictable for the employees, by using the power of data. Also shows how CRM software strengthens the customer engagement and increase customer loyalty and profitability in multi aspects. Conclusion- CRM software is intended to be used in order to strengthen the relationship with the customer and increase customer loyalty, profitability, increase the productivity of the entire organization, especially the sales and service teams, to ensure collaboration between teams, to institutionalize with a modern technological infrastructure and to ensure the process of transforming from data to wisdom in order to increase corporate memory.Öğe Entelektüel sermayenin inovasyon yeteneğine etkisinde yönetim bilişim sistemleri memnuniyet düzeyinin rolü(DergiPark, 2021) Kunt, Osman; Sundu, MustafaYöntem- Araştırma, nicel bir saha çalışması niteliğinde temel bir araştırmadır. Veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Kolayda örneklem metoduyla anket katılımcılarına ulaşılmıştır. Araştırmanın değişkenlerini ölçmek için ilişkin 5’li Likert Tipi ölçek kullanılmıştır. Bulgular- Entelektüel sermayenin ve yönetim bilişim sistemleri memnuniyet düzeyinin inovasyon yeteneğine pozitif ve anlamlı bir etkisi olduğu ortaya çıkmıştır. İnovasyon ile entelektüel sermaye arasındaki ilişkide yönetim bilişim sistemlerinin memnuniyet düzeyinin düzenleyici bir role sahip olduğu görülmüştür. Sonuç- İnovasyon yeteneği ve entellektüel sermayenin ilişkili kavramlar oldukları ampirik olarak ortaya konmuştur. Araştırma göstermiştir ki firmaların sahip olduğu yönetim bilişim sistemlerinden memnuniyet düzeyi artıkça entellektüel sermayenin inovasyon yeteneğine katkısını olumlu yönde artmaktadır. Firmaların dijital dönüşüm süreçlerinde bu konuyu dikkate almaları faydalı olacaktır.Öğe Yeşil insan kaynakları yönetimi ölçeğini Türkçeye uyarlama çalışması(DergiPark, 2021) Turan, İlkay; Sundu, MustafaBu çalışmanın amacı, yeşil insan kaynakları yönetimi ölçek yapısının açıklanması ve geçerlilik ve güvenilirliğinin incelenerek Türkçeye uyarlanmasını sağlamaktır. Bu maksatla görünüş ve içerik geçerliliği sağlandıktan sonra çapraz çeviriler yapılmış ve dilsel eşdeğerlilik analizleri tamamlanmıştır. Daha sonra çeşitli sektörlerde yönetici olarak çalışan 237 kişiden veri toplanmıştır. Yapı geçerliliği için Keşfedici Faktör Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizleri gerçekleştirilmiştir. Birleşim, yordama ve eş zamanlılık geçerliliği kapsamında Yeşil İK ölçeği benzer bir kavram olan sosyal sorumluluk ve iş tatmini kavramıyla olan ilişkileri korelasyon ve regresyon analiziyle incelenmiştir. Test-tekrar test güvenirliliği kapsamında farklı zamanlarda yapılan iki testin birbirleriyle olan korelasyon değerlerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Tüm analiz sonuçları Yeşil İnsan Kaynakları Yönetimi Ölçeğinin Türkçe versiyonunun geçerli ve güvenilir olduğunu ortaya koymuştur.Öğe Yetenek yönetimi uygulamaları algısının işe adanmışlığa etkisinde algılanan yönetici desteğinin rolü: bankacılık sektöründe bir araştırma(DergiPark, 2021) Çömlekçi, Merve Gizem; Yildiz, Muge LeylaYönetim literatüründe klasik yönetim teorileriyle başlayan süreçten itibaren insanın rolü ve önemi her zaman tartışma konusu olmuştur. Önceleri bir makine gibi görülen insan, yaşanan teknolojik gelişmeler ve değişimlerle birlikte işletmenin odak noktası olmaya başlamıştır. Yoğun rekabetin yaşandığı günümüzde ise bir değer olarak kabul edilen yetenekli çalışanlar ve onların işe adanmışlıklarını sağlamak işletmeler için vazgeçilmez bir unsurdur. Bu doğrultuda işletmeler, yetenekli çalışanları seçmek ve onların işletmede kalmalarını sağlamak için çeşitli uygulamalara başvurmak durumundadır. Bu nedenle yetenekli çalışanları bünyelerine dahil etmek ve sürdürülebilirliği sağlamak isteyen işletmeler, yetenek yönetimi uygulamalarına ağırlık vermeye başlamıştır. Bu çalışmada yetenek yönetimi uygulamalarının işe adanmışlık üzerindeki etkisi ve bu ilişkide algılanan yönetici desteğinin aracı rolü incelenmiştir. Bu doğrultuda 6.710 kişilik bir evrenden oluşan özel bir bankanın 443 çalışanına anket uygulanarak elde edilen veriler SPSS 22 programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Yetenek yönetimi uygulamalarının alt boyutları ile işe adanmışlık ve algılanan yönetici desteği arasında anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca çalışanların yetenek yönetimi uygulamalarına ilişkin olumlu algısının artmasının işe adanmışlık düzeyini arttırdığı ve bu ilişkide algılanan yönetici desteğinin kısmi aracılık rolü olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Makine öğrenmesinde yeni bir bakış açısı: otomatik makine öğrenmesi (AutoML)(DergiPark, 2019) Özdemir, Şebnem; Örslü, SuatVeriden değer çıkartma sürecinde, kaliteli bir makine öğrenmesi yaşam döngüsünün sağlanması, sağlıklı verinin eldesi kadar, doğru araç ve doğru insan işbirliğine de bağlıdır. Teknolojik gelişmeler pek çok yeni ve başarılı aracı bu döngü için kullanılabilir hale getirmişse de yetkin insan sayısının azlığı önemli bir darboğaz yaratmaktadır. Otomatik Makine Öğrenmesi (AutoML), bu darboğazın aşılmasında, insan deneyimine bağlı sürecin daha bağımsız ve demokratik hale getirilmesi için kullanılmaktadır. Bu çalışmada, AutoML kavramına, geliştirilen araçlardaki temel yaklaşımlara yer verilmiştir. Ayrıca açık kaynaklı, startup destekli ve teknoloji devleri tarafından geliştirilen bazı araçların kapsamları hakkında da bilgi verilmektedir. Çalışmada AutoML’in insan işbirliği ile elde edebileceği başarı, bir veri seti ve üç takım üzerinden yapılan deneme süreci kapsamında sunulmaktadır. Elde edilen sonuçlar, makine öğrenmesi yarışmaları düzenleyen Kaggle’ın Mayıs 2019 tarihinde düzenlediği autoML – insan yarışmasıyla da uyumludur.Öğe Pazarlama harcamaları ile tablo bazlı finansal göstergeler arasındaki ilişki(DergiPark, 2020) Ertuğrul, Melik; Duran, CemPazarlama harcamalarını belirleyen unsurların literatürde genellikle finansal tablo kalemleri perspektifinden ele alınmadığı görülmektedir. Bu çalışmada, 2013-2018 yılları arasında Borsa İstanbul’a kote şirketlere ilişkin bir veri seti kullanılarak pazarlama harcamalarını belirleyen faktörler hem finansal tablolar temelli hem de piyasa verileri kullanılarak incelenmektedir. Çalışma sonuçlarına göre; şirket büyüklüğünün, finansal kaldıracın, brüt kâr marjının, net kâr marjının, maddi duran varlık yoğunluğunun ve cari oranın pazarlama harcamaları üzerinde istatistiki olarak anlamlı herhangi bir etkisi bulunmamaktadır. Pazarlama harcamaları üzerinde istatistiki olarak anlamlı olan finansal tablo bazlı tek unsur ARGE harcamalarıdır. Piyasa verileri temelli hesaplanan Tobin’in Q oranı ise bütün örneklem ve imalat sanayi örneklemi için pazarlama harcamaları üzerinde istatistiki olarak anlamlı bir etkiye sahip değilken imalat sanayi harici örneklem için istatistiki olarak anlamlı bir pozitif etkiye sahiptir. Yapılan ek analizler ile de bu sonuçlar birkaç istisna ile teyit edilmektedirÖğe A new group decision making approach with IF AHP and IF VIKOR for selecting hazardous waste carriers(Elsevier Sci Ltd, 2019) Büyüközkan, Gülçin; Göçer, Fethullah; Karabulut, YağmurHazardous waste management is increasingly becoming a concern, especially for hazardous waste generators (HWG), as hazardous waste may pose risks to human health and/or its environment if handled improperly. To better address these issues, stakeholders frequently choose to outsource the waste transportation process in order to ensure a clean environment and minimize the cost of transportation of the hazardous waste. Regulatory compliance and cost aspects shall be considered when selecting the best Hazardous Waste Carrier (HWC), making it a standalone decision problem for HWG. The safety aspects of hazardous waste transportation (HWT) is a priority, therefore the evaluation and identification of the most suitable HWC is a key subject for HWG. This decision is affected by various elements, many of which are highly vague and imprecise that need to be assessed by several experts from different backgrounds. The evaluation of various criteria for many alternatives by a group of decision makers (DMs) makes this process a multi-criteria decision-making (MCDM) problem under group decision making (GDM). Up to now, different methods are applied by researchers to select the best available alternative among others. The applied techniques either used precise numerical values for selection criteria or membership functions of classical fuzzy. Such techniques prove inadequate in the presence of uncertainty and vagueness. This paper addresses this HWC selection process by proposing a logical, systematic and integrated MCDM method based on Analytical Hierarchy Process (AHP) and Visekriterijumsko kompromisno rangiranje (VIKOR) under intuitionistic fuzzy (IF) environment. In addition, a GDM approach is used with IF in order to avoid bias, overcome uncertainties and minimize the partiality of decision making processes. The proposed integrated framework's usefulness is demonstrated with a real case study from Turkey. Thus, this study presents innovative research elements by introducing a combined IF AHP and IF VIKOR framework for the first time and developing an evaluation model for a real industrial problem to improve the HWC selection process. (C) 2018 Elsevier Ltd. All rights reserved.