Psikoloji Bölümü Makale Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Erişkin dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu için diyalektik davranış terapisi: Bir narativ derleme(DergiPark, 2022) Ulusoy Gökçek, Vahide; Bilican, F. IşılDEHB’li yetişkinlerin çok yönlü psikososyal problemleri ve eğitim, iş, aile hayatı gibi farklı alanlarda görülen düşük işlevsellik düzeyleri nedeniyle farmakolojik yaklaşım dışında psikoterapötik tedavi arayışları son on yılda artış göstermiştir. Bu çalışmada Diyalektik Davranış Terapisi (DDT) temelli müdahalelerin sınandığı kontrollü çalışmaların ve geliştirilen DDT müdahalelerinin klinik anlamda katkılarının değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu çalışma nitel bir naratif derlemedir. Çalışmaya DDT ve Erişkin DEHB anahtar kelimelerinin İngilizce karşılıklarının Medline, Pubmed, Science Direct ve EBSCO Psychology&Behavioral Sciences Collection veritabanlarında 2021 yılına kadar taranmasıyla ulaşılan kontrollü çalışmalar dahil edilmiştir. Toplam 12 tane araştırma makalesi ve 1 kısa rapor tespit edilmiş ancak dahil etme kriterlerini ve kontrollü çalışma şartlarını yalnızca 9 çalışma karşılamıştır. Tüm çalışmalarda DDT’nin beceri eğitiminin kullanıldığı veya uyarlandığı görülmüştür. Derlemede incelenen çalışmaların sonuçları tutarlı olmamakla birlikte DDT Beceri Eğitimi’nin yetişkinlerin DEHB belirtilerini kontrol etmede ve diğer psikososyal becerilerini artırmada umut vaad ettiğini göstermektedir. Ancak çalışmaların sınırlı sayıda olması nedeniyle DDT Beceri Eğitimi’nin etkililiğine yönelik farklı deneysel araştırma desenlerinde daha fazla kontrollü çalışmaya ihtiyaç duyulmaktadır.Öğe Altered resting state functional connectivity and its correlation with cognitive functions at ultra high risk psychosis(2022) Bülbül, Öznur; Kurt, Elif; Ulaşoğlu-Yıldız, Çiğdem; Demiralp, Tamer; Üçok, AlpThe aim of this study is to identify robust resting state-functional connectivity (rs-FC) alterations and their correlations with the neuropsychological characteristics of Ultra-High Risk (UHR) for psychosis subjects compared to healthy controls (HCs). Twenty individuals with UHR and sixteen HCs underwent resting-state functional magnetic resonance imaging (rs-fMRI) and a cognitive battery evaluating attention, episodic memory and executive functions. Compared to HCs, UHR individuals showed working memory and set-shifting impairments. In functional connectivity (FC) analyses, the Default Mode Network (DMN) of the UHR subjects displayed increased FC with the visual areas and decreased FC with the Dorsal Attention Network (DAN). Additionally, the salience network (SN) of the UHR subjects displayed increased connectivity with wide posterior cortical areas in the temporal, parietal and occipital lobes, corresponding to posterior nodes of the SN itself, the Somato-Motor Network (SMN) and the DAN. The SN connectivity with the left SMN and DAN was positively correlated with the Trail Making Test - B scores of the UHR subjects. These findings show that the SN and DMN, which mostly show abnormal connectivity patterns in psychosis, are also affected in UHR subjects, while the SN plays a more central role with its hyperconnectivity to the DAN and SMN.Öğe Frontal theta response in parkinson's disease during auditory and visual cognitive paradigms(Science Direct, 2018) Yıldırım, E.; Hanoğlu, L.; Aktürk, T.; Helvacı Yılmaz, N.; Uysal Kaba, Reyyan; Rusen, E.; Güntekin, B.Introduction: Cognitive Impairment in Parkinson’s disease could occur by the progression of the disease. Event-related theta responses in the frontal region is strongly connected with cognitive processes. Increase of theta response during increased cognitive load is a robust finding. The decrease theta phase-locking and theta power was found in the patient groups which had cognitive decline. The aim of the present study is to investigate the event-related theta responses in Parkinson Patients with and without cognitive deficits during auditory and visual cognitive paradigms. Methods: Three different group of Parkinson’s disease patients were included in the study. 15 PD patients without cognitive deficits, 23 PD patients with mild cognitive impairment (MCI), 11 PD patients with dementia, and 18 aged-matched healthy controls (HC) were included in the study. The mean of Mini Mental State Examination (MMSE) scores was 28,00±1,25 for the HC group, 26,80±1,90 for the PD group, 22,56±5,32 for the PD-MCI group, and 18,82±3,74 for the PD-Dementia group. EEG was recorded at 8 different frontal locations (F3-F4, F7-F8, FC3-FC4, and FT7-FT8). Auditory and visual oddball paradigms were applied during EEG recordings. Phase-locking analysis (Inter-trial coherence) and event related power spectrum were analyzed for theta (4-7 Hz) frequency band for all subject groups for both “target” and non-target” stimulations. Results: In accordance with the previous studies target stimulation elicited higher theta phase-locking and theta power than the non-target stimulation (p<0.05 for both comparisons). Group difference were significant, HC group had higher theta phase-locking and theta power than the PD-MCI group and PD-Dementia group. Furthermore, PD group had higher theta phase locking and theta power than the PD-Dementia group. There were no difference, between HC group and PD group and between PD-MCI group and PD-Dementia group. Discussion: The present study once more showed the essential role of frontal theta response during cognitive processes. Frontal theta responses were increased during “target “stimulation both in auditory and visual oddball paradigms. PD patients with cognitive deficits (both PD-MCI and PD-Dementia) had reduced frontal theta response in comparison to healthy controls. Furthermore, PD patients with dementia had reduced frontal theta response in comparison to PD patients without cognitive deficits.Öğe EEG theta and alpha responses in patients with parkinson's disease with and without hallucinations(Science Direct, 2018) Güntekin, B.; Yıldırım, E.; Aktürk, T.; Helvacı Yılmaz, N.; Uysal Kaba, R.; Rusen, E.; Özer, F.; Hanoğlu, L.Hallucinations in Parkinson ‘s disease (PD) could affect about one-quarter of the patients. There are limited studies on how the hallucinations effect cognitive states of the patients with Parkinson’s disease.Öğe The cognitive dynamics of small-sooner over large-later preferences during temporal discounting task through event-related oscillations (EROs)(Elsevier Science, 2021) Guleken, Zozan; Sütçübaşı, Bernis; Metin, BarisEvent-related oscillations (ERO) may provide a useful tool for the identification of cognitive processes during economic decisions. In the present study, we investigate peak-to-peak amplitude of task event-related oscillations of healthy subjects during delay discounting task. The study included forty-seven consecutive volunteers with mean 22 age- and matched education and socioeconomic condition. We used two temporal discounting (TD) tasks: the first was used to find individual indifference points for a set of delays and in the second, we recorded EEG as the participants made now vs delay decisions for the indifferent options. The EEG activity were recorded from 24 electrodes placed on the head surface according to the international 10–20 system. EEG activity for each choice (now and future) was averaged separately. The ERO responses were calculated for delta, theta, alpha and beta bands by the peak-to-peak measures. After Bonferroni correction, we found a significant effect of the de-cision process on the left frontal theta, left centroparietal delta, and frontoparietal beta oscillations. These were significantly greater during future decisions compared to now condition. These results indicate that a widespread frontoparietal network is implicated during delay discounting.Öğe Effects of school shooting on school climate: a review of social bond theory(2021) Özcan Ildırım, Ezgi; Erbay, AyhanIt has been aimed to examine the relationship between how school shooting disrupts school climate and what are the consequences of this situation. Although school shooting is among the primary problems of society from time to time, it is in reality an issue to which society pays attention only when such an event breaks out. School shooting, on the other hand, has a devastating impact on students, teachers, and other school staff, as well as deeply shaking the school climate. At this point, Social Bond Theory has been used as a theoretical framework to understand the effects of school shooting. The theory proposes that when school shooting occurs students precisely de-attach from school, therefore from the society. They do not commit to social norms and rules, and eventually lose their faith in society as a result of the school shooting. In this study, the effects of school shooting on the school climate were discussed and some prevention suggestions were developed.Öğe Rational Emotive Behavior therapy compared to client-centered therapy for outpatients: a randomized clinical trial with a three months follow up(SPRINGER, 2021) Artıran, Murat; DiGiuseppe, RaymondThis study evaluated the effectiveness of Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) for outpatients with GAD and mild depression and tested the effectiveness of REBT to an active, alternative treatment, Humanistic, Client-Centered Therapy (HCCT) in a clinical setting. The study aimed to understand whether REBT is a more effective treatment than HCCT through testing both pre-treatment and including three-month follow-up results. Thirty-one participants were assessed for overall psychopathological variables such as anxiety, depression, levels of unhealthy negative emotions and regret, activation, hope and nothingness as ontological well-being (OWB) variables before and after a 12 week intervention as well as during a three-month follow-up. We randomly assigned participants to either REBT or HCCT. The psychotherapists followed strict guidelines to incorporate the distinctive features of REBT. This included educating clients about irrational and rational beliefs, introducing the binary model of emotional distress, using a range of disputing techniques (logical, philosophic, and functional), and discussing alternative rational beliefs such as unconditional acceptance of self, others, and life. The HCCT group was treated with Rogerian techniques such as unconditional positive regard, accepting negative emotions, and reflection. The clients completed the Beck Depression Inventory, Beck Anxiety Inventory, Shortened Attitude and Beliefs Scale, the Ontological Well-being Scale, and the healthy and unhealthy negative emotions scale. The outcomes were analyzed using split plot ANOVA with post hoc, Reliable Change Index, and Clinical Significance Change Index. Although split-plot ANOVA results showed that there was not significant difference in main effect of treatment between REBT and HCCT groups, further detailed analysis such as main effect of time, time by interaction values, Reliable Change Indices, clinically significant change analysis, and post hoc indicated that REBT treatment was more beneficial than HCCT treatment at any of the three time points in most variables. Another experimental study with larger sample is needed to confirm the result in future studies.Öğe Happiness around the world: a combined etic-emic approach across 63 countries(Public Library of Science, 2020) Gardiner, Gwendolyn; Lee, Daniel; Baranski, Erica N.; Funder, David C.; Beramendi, Maite Regina; Bastian, Brock; Neubauer, Aljoscha C.; Karakus Akalin, PelinWhat does it mean to be happy? The vast majority of cross-cultural studies on happiness have employed a Western-origin, or "WEIRD" measure of happiness that conceptualizes it as a self-centered (or "independent"), high-arousal emotion. However, research from Eastern cultures, particularly Japan, conceptualizes happiness as including an interpersonal aspect emphasizing harmony and connectedness to others. Following a combined emicetic approach (Cheung, van de Vijver & Leong, 2011), we assessed the cross-cultural applicability of a measure of independent happiness developed in the US (Subjective Happiness Scale; Lyubomirsky & Lepper, 1999) and a measure of interdependent happiness developed in Japan (Interdependent Happiness Scale; Hitokoto & Uchida, 2015), with data from 63 countries representing 7 sociocultural regions. Results indicate that the schema of independent happiness was more coherent in more WEIRD countries. In contrast, the coherence of interdependent happiness was unrelated to a country's "WEIRD-ness." Reliabilities of both happiness measures were lowest in African and Middle Eastern countries, suggesting these two conceptualizations of happiness may not be globally comprehensive. Overall, while the two measures had many similar correlates and properties, the self-focused concept of independent happiness is "WEIRD-er" than interdependent happiness, suggesting cross-cultural researchers should attend to both conceptualizations.Öğe Engelli bir üniversite öğrencisinin deneyimleri: iki farklı analiz yöntemiyle değerlendirme(DergiPark, 2018) Koca Atabey, Cemile Müjde; Öz, BaharLiteratürde engel ile ilgili farklı bakış açıları mevcuttur. Bunların en bilinenleri tıbbi model, sosyal model ve biyopsikososyal modeldir. Bu çalışma; engeli, hayatın bir gerçeği, değişik bir yaşam deneyimi, ilginç ve müspet bir olgu olarak tanımlayan sosyal model çerçevesinde kurgulanmıştır. Bu çalışma kapsamında, engelli bir üniversite öğrencisinin eğitim hayatıyla ilgili deneyimlerinin incelemesi amaçlanmıştır. İlk aşamada, katılımcı ile 55 dakika süren bir görüşme yapılmış ve konuşulanlar kelimesi kelimesine yazıya aktarılmıştır. Daha sonra ise iki farklı nitel analiz yöntemi (yorumlayıcı fenomonolojik analiz -YFA- ve söylem analizi) bir arada kullanılarak analizler yapılmıştır. Kullanılan iki analiz yöntemi engelli bir üniversite öğrencisi olmanın farklı boyutlarında benzer bulgular ortaya çıkarmıştır. Örneğin ‘engelli olmanın adil olmadığı’ ile ilgili husus hem YFA hem de söylem analizi sonucunda ortaya çıkmıştır. İki analizin sonuçları karşılaştırıldığında ortaya çıkan en büyük fark, olumsuzlukların söylem analizi sonucunda daha çok kendini göstermesidir. Katılımcının deneyimleri anlamlandırılmaya çalışılırken hem içeriğe hem de bu içeriğin nasıl ifade edildiğine odaklanılmıştır. Bu özellikleriyle, tek katılımcının dâhil edildiği bu çalışma, iki farklı analiz yönteminin kullanımı sonucunda elde edilecek bulguları yorumlama konusunda pilot çalışma niteliğinde bir araştırma olarak kabul edilebilir. Sonuçlar, sosyal model bakış açısıyla incelendiğinde ise toplumun katılımcıya pek çok engel çıkardığı sonucuna varılabilir. Bunun yanında, şartlar ve zaman katılımcının lehine işlemiştir. Engelli üniversite öğrencileri ile ilgili çalışmaların devam etmesi özellikle psikolojik iyilik hallerinin geliştirilmesi açsından önemlidir. Pastanın kreması olarak nitelendirilebilecek bu öğrencilerinin desteklenmesi toplum refahına katkı sağlayacaktır.Öğe İzmir Kültürpark’ın anımsa(ma)dıkları: temsiller, mekânlar, aktörler(DergiPark, 2017) Karakuş Akalın, PelinTarih boyunca dünyanın birçok kentinde döneme hâkim siyasi ideolojilerin ve kamu politikaları üreten otoritelerin “binalar, meydanlar, parklar ve heykeller” gibi kamusal öğelerin tasarım ilkeleri üzerine hegemonik etkilerinden söz edebiliriz. Örneğin 1917 yılında Bolşevik Devrimi ile Rusya’da Çarlık rejiminin son bulup Sovyetler Birliği’nin kurulmasıyla Marksist-Leninist ideolojinin Kızıl Meydan, toplu konut inşaları ve komünal evler gibi tasarım öğeleriyle Sovyet mimarisini etkilediğini görürüz. Dünya siyasi tarihinden bir diğer örnek 1930’lar Avrupa’sından verilebilir. Bu dönemde Almanya’da hüküm süren Nasyonal Sosyalizm, totaliter tarzda bina ve anıtlarla kentsel mekânda vücut bulmuş ve böylelikle Nazi iktidarının mimari dilini kurmuştur. Türkiye siyasi tarihine bakıldığındaysa Cumhuriyet’in kuruluşuyla birlikte kamusal alanda ulusal anlamda Batılı ve modern Türk kimliğinin inşasını somutlaştıran yapılaşmalara ağırlık verildiğini, örneğin 1930’lu yıllarda inşa edilen Halk Evleri ve Türk Ocakları’nın modernleşme ideallerinin ve milli değerlerin aktarımının gerçekleştiği başlıca mecralar olduğunu söyleyebiliriz.Öğe Situational experience around the world: a replication and extension in 62 countries(Blackwell Publishing Ltd, 2020) Lee, Daniel I.; Gardiner, Gwendolyn; Baranski, Erica N.; Funder, David C.; Karakus Akalin, PelinObjective: The current study seeks to replicate and extend principal findings reported in The World at 7:00, a project that examined the psychological experience of situations in 20 countries. Method: Data were collected from participants in 62 countries (N = 15,318), recruited from universities by local collaborators to complete the study via a custom-built website using 42 languages. Results: Several findings of the previous study were replicated. The average reported situational experience around the world was mildly positive. The same countries tended to be most alike in reported situational experience (r =.60) across the two studies, among the countries included in both. As in the previous study, the homogeneity of reported situational experience was significantly greater within than between countries, although the difference was small. The previously reported exploratory finding that negative aspects of situations varied more across countries than positive aspects did not replicate. Correlations between aspects of reported situational experience and country-level average value scores, personality, and demographic variables were largely similar between the two studies. Conclusion: The findings underscore the importance of cross-cultural situational research and the need to replicate its results, and highlight the complex interplay of culture and situational experience.Öğe Yurtta kalan üniversite öğrencilerinin anksiyete, sosyal destek ve yaşam doyum düzeyleri ile baş etme stillerinin incelenmesi(2020) Tepeli Temiz, Zahide; Ulusoy Gökçek, VahideKişinin ailesi, arkadaşları veya önem verdiği insanlardan aldığı destek, strese karşı önemli bir koruyucu mekanizmadır. Koruyucu faktörleri tanımlamaya yönelik çalışmalar, sosyal destek ve baş etme stratejilerinin kaygıyı azaltmaya yardımcı süreçler olduğuna dikkat çekmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, yurtta yaşayan üniversite öğrencilerinin algıladıkları sosyal desteğin ve baş etme stratejilerinin diğer öğrencilerden farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Ayrıca bu çalışmada üniversite öğrencilerinin yaşamdan aldıkları doyumu ve anksiyete düzeylerini yordayan değişkenlerin incelenmesi amaçlanmaktadır. Örneklem grubu 206 (kadın=89, erkek=116) üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Katılımcılara Stresle Başa Çıkma Ölçeği, Algılanan Sosyal Destek Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve Beck Anksiyete Envanteri uygulanmıştır. Araştırmanın bulguları yurtta kalan öğrencilerin sosyal destek düzeylerinin diğerlerinden farklılaşmadığını göstermektedir. Baş etme stillerindeki farklılığa bakıldığında ise ailesiyle yaşayan katılımcıların yurtta yaşayan üniversite öğrencilerinden daha fazla kendine güvenli baş etme stili kullandıkları görülmektedir. Hiyerarşik regresyon analizi sonuçları, cinsiyet, çaresiz ve kendine güvenli baş etme stratejileri, algılanan sosyal destek ve anksiyete puanlarının yaşam doyumu üzerinde anlamlı bir katkı sağladığını göstermektedir. Genç yetişkinlerin anksiyete puanlarını ise baş etme stratejileri ve yaşamdan aldıkları doyum etkiliyor görünmektedir. Baş etme stratejilerini geliştirmeye yönelik yapılacak destekleyici çalışmaların öznel iyi oluşu artırabileceği ve kaygıyı azaltabileceği düşünülmektedir.Öğe Vasküler risk faktörlerinin kognitif durumla ilişkisi(2020) Tufekcioglu, Zeynep; Tuncer, Ozlem Gungor; Krespi, Margorit Rita; Krespi, YakupGiriş: Vasküler risk faktörlerinin kognitif bozukluğun değiştirilebilir risk faktörlerinden olduğu öne sürülmektedir. Çalışmamızda, kardiyovasküler hastalık ve demans öyküsü olmayan, 60 yaş ve üzerindeki bireylerde on yıllık koroner kalp hastalığı ve inme risk skorları ile kognitif durum arasındaki ilişki araştırıldı. Gereç ve Yöntem:İnme Merkezi “İnme ve Demans Primer Koruma Polikliniği” ne ardışık olarak başvurmuş olan bireylerin verileri retrospektif olarak incelendi. On yıllık koroner kalp hastalığı ve inme risklerini değerlendirmek amacıyla sırasıyla Framingham Risk Skoru (FRS) ve ModifiyeFramingham İnme Risk Profili (FSRP) kullanıldı. Kognitif fonksiyonlar Montreal Bilişsel Değerlendirme Ölçeği (MoCA) ile değerlendirilmişti. Bu testin Türkiye standardizasyon çalışmasına göre MoCA? 21 olanlar kognisyonu bozuk olarak kabul edildi. Kognitif durum ile vasküler risk arasındaki ilişki multivariat lojistik regresyon analizi ile araştırıldı. Yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, diğer kognisyonla ilişkili olabilecek etkenler, antihiperlipidemik, antidiyabetik ve antihipertansif tedavi kullanımı analize alındı. Bulgular: Örneklem 167 bireyden (40 erkek ve 127 kadın) oluşmaktaydı. Ortalama yaş 68 (SD: 6 Aralık: 28) idi. Ortalama FRS ve FSRP sırasıyla 8(20-3) ve 7(11-4) idi. Elli beş kişinin (%33) kognitif durumu bozuktu. Framingham Risk Skorundaki her %10’ luk artış kognisyonun bozuk olmasıyla ilişkiliydi (OR:1,669, 95%CI 1,038-2,682). İleri yaş, düşük eğitim düzeyi, alkol ve antihiperlipimik tedavi kullanmıyor olmak da ilişkili diğer bağımsız faktörlerdi. Ancak FSRP ile kognitif durum arasında ilişki saptanmadı. Sonuç: Kardiyovasküler hastalık öyküsü olmayan yaşlı bireylerde, FRS ile ölçülen global vasküler risk kognitif bozuklukla ilişkiliyken FSRP ile benzer ilişki saptanmamıştır. Bu ilişki, rutin klinik değerlendirmede kullanılan ve hafif kognitif bozukluğa duyarlı nöropsikolojik bir test olan MoCA ile gösterilmiştir.Öğe Etnik kimlik ve avrupalı kimliğinin, Türkiye’nin AB’ye girmesi yönündeki tutumlarla ilişkileri(2018) Göregenli, Melek; Karakuş Akalın, PelinBu çalışmanın temel amacı, toplumun farklı kesimlerinden katılımcıların Türkiye’nin AB’ye giriş süreciyle ilgili görüş ve değerlendirmeleri ile Avrupa’ya ilişkin tutumlarının, ait oldukları çoklu kimlik yapıları ile ilişkisini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda 2011 yılında toplam 250 kişinin (135 kadın ve 115 erkek) tesadüfi örnekleme yoluyla katıldığı bir alan çalışması gerçekleştirilmiştir. Tüm katılımcılara Avrupa’ya ve AB’ye yönelik tutumları, çeşitli sosyal kimlik yapılarıyla özdeşim düzeyleri hakkında bilgi edinmeyi amaçlayan ölçekler ile Sosyal Kimlikleri Konumlandırma Burcu’nun (Cinnirella ve Hamilton, 2007) yer aldığı bir ölçek bataryası yüz yüze görüşme yöntemi ile uygulanmıştır. Avrupa’ya Yönelik Tutumlar Ölçeği’nde yer alan maddelerin açımlayıcı faktör analizi ile incelenmesi sonucunda katılımcıların Avrupa’ya yönelik tutumlarının “Gerçekçi Rekabet, Asimilasyon ve Sosyal Rekabet” olmak üzere üç temel strateji boyutu temelinde açıklandığı görülmüştür. Varyans analizi bulguları Etnik Kimlik sembolünü burç üzerinde benlik merkezine daha yakın konumlayan katılımcıların, Etnik Kimlik Özdeşim düzeyleri ve Sosyal Rekabet stratejisi puan ortalamalarının, bu kimlik sembolünü benlik merkezine daha uzak konumlayan katılımcılara kıyasla daha yüksek olduğunu göstermiştir. Burç üzerinde Avrupalı kimliğini benlik merkezine yakın konumlayan katılımcıların ise AB tarafgirlik düzeyi, Avrupalı Kimliği ile Özdeşim düzeyleri ve Asimilasyon stratejisi puan ortalamalarının bu kimlik sembolünü daha uzak konumlayan katılımcılardan yüksektir. Etnik kimliğin ana etkisine bakıldığında ise Kürtlerin Etnik Kimlikle Özdeşim düzeylerinin Türkler dışında diğer etnik kökenli katılımcılardan daha yüksek olduğu; Avrupalı Kimliği ile Özdeşim düzeylerinin ise Türkler ve diğer katılımcılardan düşük olduğu saptanmıştır. Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi sonuçları ise AB tarafgirliğini en iyi yordayan değişkenlerin “Gerçekçi Rekabet Stratejisi, Etnik Kimlik Sembolü ile Avrupalı Kimlik Sembolünün Benlik Merkezine Yakınlık Dereceleri” olduğunu göstermiştir.Öğe Telling about something that you do not really know: blind people are talking about vision!(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2017) Koca Atabey, Cemile Müjde; Öz, BaharIn Turkey, the laws which define disability have become increasingly harsh, and require disabled people to be assessed in order to determine how disabled' they are. For blind people, as for other disabled people, these assessments have real consequences. This article aims to discuss an appealing piece that arose during a project, which has bearing on how disabled people tend to answer these questions. The participants are legally blind adults. We, as sighted researchers, asked totally blind individuals to describe their vision. Interestingly, they all answered this question without hesitation. The paradoxical nature of this question was only realized during the analysis. We requested the participants to talk about something they do not really know. This might be a reflection of our over-visualized world and might be due to our subtle prejudices. This type of questioning not only has implications for research, but also for assessments of disability in Turkey.Öğe Behavioural problems associated with child sexual abuse in adolescents: a retrospective study(Duzce Univ, 2018) Usta, Miraç Barış; Akbaş, Seher; Aydın, BernaObjective: Child Sexual Abuse (CSA) is a public health problem with negative effects on the mental health and development of children and adolescents. The aim of this study was to identify the psychiatric outcomes of child sexual abuse and the trauma-related behavioural and emotional problems in adolescents. Methods: Retrospective archive study included patient who were referred to child psychiatry clinic dates between 1 December 2010 and 31 December 2013. 136 CSA victims and non-CSA clincal referred group had reached. Diagnostic evaluation of the CSA victims was applied with the criteria of the DSM-IV-TR by child and adolescent psychiatrists and behavioral and emotional problems were were assessed by self-reports. Results: CSA victims are 86.0% were female and %30.1 expereinced multiple sexual abuse events. %72.1 of CSA victims has psychiatric diagnosis on Axis 1. Compared to age-matched controls Internalizing problems (p<0.001), Anxiety/depression (p<0.001), Withdrawn (p<0.001), and Rule breaking behaviour (p=0.002) scores are higher in the CSA group. Conclusions: Specific problems following a traumatic event may be important in respect of treatment and a formulation to understand the psychopathology. There is a need for longitudinal childhood studies to investigate the mediators of the psychopathology and to understand the emotional and behavioural problems of CSA victims.Öğe The clinical features of comorbid pediatric bipolar disorder in children with autism spectrum disorder(Springer/Plenum Publishers, 2018) Sapmaz, Dicle; Baykal, Saliha; Akbaş, SeherThe aim of this study was to describe clinical features of PBD comorbidity in children with ASD. Forty children with ASD and PBD aged 6-18 years, and 40 age- and sex-matched ASD subjects with no affective episodes were included in the study. Autism Behavior CheckList, Abberant Behavior CheckList, and Young Mania Rating Scale-Parent Version were completed. This study shows that PBD comorbidity in children with ASD involves a highly episodic course, with manic episodes, subsyndromal symptoms and interepisodic periods commonly being described in the manic symptom profile of these children. These findings need to be repeated with large samples, together with controlled studies concerning therapeutic interventions directed toward PBD comorbidity in children with ASD.Öğe Use of psychodrama method in trainings about child abuse and neglect(Klinik Psikiyatri Dergisi, 2019) Dağlı, Figen Şahin; Taşkıran, Candan; Krespi, Margorit Rita; Gökler, BaharObjective: Child abuse and neglect should be a main topic in trainings of students who have a possibility to encounter a neglected and abused child in their future professional lives. Use of psychodrama in training such an important and sensitive subject is a novel approach. In this study, it is aimed to evaluate the effects of psychodrama method for the training about child abuse and neglect given to university students. Method: In this training, a group of 11 students attended the 16 week course, once a week for 2,5 hours. The effects of this training were evaluated by quantitative and qualitative methods. Results: For quantitative analysis pre and post training knowledge tests revealed scores of 33 and 39 respectively. The difference was statistically significant (p<0.05). Awareness test scores for pre and post training evaluation were 85 and 89 respectively. Although there was an increase after training this increase was not statistically significant (p=0.65). Focus group interview which was performed for qualitative analysis revealed that the training increased the participants' awareness and empathy, made them more sensitive for the news about children and child abuse, taught them not to judge people, encouraged them for their future career and made them understand the importance of multidisciplinary approach. Discussion: These perceived benefits indicate that psychodrama method may be used to teach the topic of child abuse and neglect.