Çocuk Gelişimi Bölümü Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 13 / 13
  • Öğe
    Pediatric oral and dental health knowledge in child development students
    (Univ Estadual Maringa, 2024) Çapan, Belen Şirinoğlu; Döğer, Saniye Selin; Gündoğan, Buse Tansu; Elitez, Didem
    Oral and dental problems can also affect general health. The aim of this study is to evaluate the senior child development undergraduate students' knowledge on pediatric oral and dental health and to examine the changes in their knowledge levels after the training. A 24-item questionnaire was sent to the participating students, in which their demographic characteristics and their knowledge about children's oral health were questioned. Afterwards, 3-hour training was given and the same questionnaire was sent again at the end of the training. One-way Anova and Mann-Whitney-U tests were used to compare quantitative variables. Fortysix students participated in this study. The students' knowledge score was 7.65 +/- 1.95 before the training; it was calculated as 9.78 +/- 2.06 after training. The difference was statistically significant (p < 0.05). The majority of the incorrect answers before the training were given for fluoride toothpaste use (78.3%), tooth brushing start period (60.9%), first permanent tooth eruption time (43.5%), and treatment option of caries in primary teeth(41.3%). A significant decrease was observed in these rates after the training (p < 0.05). Child development students have a moderate knowledge on oral and dental health and their knowledge levels increase with training. In order to raise children with better oral health habits, the undergraduate education of the Child Development Department needs to be rearranged.
  • Öğe
    Scamper tekniğiyle verilen çevre eğitimi sonrası 48-68 aylık çocukların geri dönüştürülebilir malzemelerden materyal üretimi
    (Ahmet Durmaz, 31 Aralık 2023) Doğan, Duygu Arıcı; Aslan, Merve; Özaksoy, Nurgül; Döğer, Saniye Selin; Nese, Tugba; Tüccar, Esin
    Scamper tekniğiyle verilen çevre eğitimi sonrası 48-68 aylık çocukların geri dönüşüm farkındalığını belirlemek amacıyla yapılan araştırma 15 okul öncesi dönem çocuğu ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma desen yönteminden yararlanılmıştır. Veri toplama aracı olarak ‘‘Demografik Bilgi Formu’’ ve ‘‘Görüşme Formu’’ kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda çevre ile ilgili okulda etkinlikler yapma (p=,002; p<.05) ve geri dönüşüm sembolünü tanıma (p=,002; p<.05) sorularında ön test ve son testleri arasında anlamlı fark olduğu; çocukların çoğunun ön test görüşmelerde geri dönüşümü çöp olarak nitelendirirken, son test görüşmelerinde atık materyal ya da oyuncak olarak nitelendirenlerin sayısının arttığı belirlenmiştir. Araştırma sonuçları doğrultusunda okul öncesi dönem çocuklarına çeşitli eğitim yöntemleri kullanılarak çevre, geri dönüşüm eğitimi verilmesi ve okul öncesi eğitim programlarının bu doğrultuda geliştirilmesi önerilebilir.
  • Öğe
    Friendship Relations and Pandemic Lives of Adolescents Attending 9. Grade
    (Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, 30 Aralık 2023) Döğer, Saniye Selin; Kılınç, Fatma Elif
    The primary purpose of this study is to examine friendship relationships, which are the most critical element of adolescence, in adolescents attending 9th grade and to reveal the impact of the Covid-19 pandemic on these relationships. In this direction, phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used. The research group was determined as 13 girls and 8 boys, 21 adolescents in 9th grade, and accepted to participate in the study, in line with the purposeful sample. In line with the purpose, online interviews were done with an interview form that included questions about demographic information, friendship relations, and pandemic lives. As a result of the research, it was seen that adolescents continued their education through different platforms during the pandemic process, spent most of their time with their phones during the pandemic process, and used it to follow lessons and social media while using it. It has been observed that online life, an outcome of the pandemic in the friendship relationships of adolescents, has effects such as getting away with friends, not meeting, not being able to make friends and a decrease in the number of friends. In this direction, it can be suggested to protect adolescents' friendship relationships, protect them from the possible dangers of online life, and ensure standardization of education or paste your abstract here as prescribed by the journal's instructions for authors.
  • Öğe
    Sartre'ın Erostrate öyküsündeki Hilbert’in gerçek çoklu öldürme faillerinin karakteri bağlamında psikolojik analizi
    (Kastamonu Üniversitesi, 10 Aralık 2023) Durakoğlu, Abdullah; Özay, Aysın
    Fransız filozof Jean Paul Sartre’ın “Erostrate” öyküsünün kahramanı Hilbert, kurbanlarını rastgele seçip cinayetler işleyerek kötü bir şöhrete sahip olmak isteyen bir karakteri temsil etmektedir. Bu çalışmada Sartre tarafından kurgulanan Hilbert karakteri ile yakın geçmişte cinayetler işleyen gerçek çoklu öldürme faillerinin tutum ve davranışlarıyla geçmişteki yaşantıları birbirleriyle karşılaştırılmıştır. Çalışmanın sonunda öykünün kahramanı Hilbert ile gerçek çoklu öldürme faillerinin özellikle tutum ve davranışlarında benzerliklerin bulunduğu tespit edilmiştir. Bu benzerliklerden en önemlileri, kötü de olsa bir şöhrete sahip olmak istemeleri ve insanlardan başka bir ifadeyle toplumdan nefret etmeleridir. Çalışmanın son bölümünde ise Hilbert karakteri psikolojik açıdan analiz edilmiştir. Çalışmanın sonunda yazar Sartre tarafından Hilbert’in obsesif ve kompülsif davranışlar ortaya koyan narsist ve mizantropist bir karakter olarak kurgulandığı anlaşılmıştır. Çalışmanın sonunda ayrıca Hilbert’in bazı gerçek çoklu öldürme failleri gibi sadist cinsel fantezilere sahip olan bir karakteri temsil ettiği tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Okul Öncesi Çocukları İçin Kitap Seçim Özyeterlik Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Öğrenci Formu
    (Ankara Üniversitesi, 25 Kasım 2023) Çiftçi, Hale Dere; Ceylan, Remziye; Elkonca, Fuat; Sert, Işıl İlknur; Gök, Feride; Tan, Buket; Turla, Ayse
    Bu araştırma, okul öncesi dönemi çocukları için Kitap Seçim Özyeterlik Ölçeği geliştirilerek, lisans öğrencileri için hazırlanan öğrenci formunun geçerlik ve güvenirlik belirlemek amacıyla yapılmıştır. Ölçeğin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri incelenen çalışma tarama desenine göre tasarlanmıştır. Ölçeğin geliştirilmesi için alanyazın taraması ve odak grup görüşmeleri yolu ile 50 maddeden oluşan madde havuzu hazırlanmıştır. Yazılan maddelerin uygunluğunu ve kapsamını belirleyebilmek için uzman görüşü alınmıştır. Uzman görüşü sonucunda Lawshe tekniğine göre kapsam geçerlik indeksi hesaplanarak dört maddenin ölçekten çıkarılmasına karar verilmiştir. Maddelerin anlaşılırlığı ve uygulama sürelerini belirlemek için Çocuk Gelişimi Bölümü, Okul Öncesi Eğitim Programı ve Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümüne devam eden toplam 30 öğrenci ile ölçeğin ön deneme ve deneme uygulaması yapılmıştır. Ölçekten elde edilen verilere madde analizi, faktör analizi ve güvenirlik analizleri yapılarak ölçeğin psikometrik özellikleri belirlenmiştir. 46 madde ve 9 alt boyuttan oluşan ölçeğin model veri uyumunu belirlemek için doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve güvenirliğini belirlemek için de Cronbach Alfa katsayısı hesaplanmıştır. Çalışma sonucunda; okul öncesi dönemi çocukları için Kitap Seçim Özyeterlik Ölçeği geneli için Cronbach Alfa değeri .97 olarak elde edilmiştir. Formda yer alan 46 maddenin geçerli ve güvenilir ölçüm yaptığı belirlenmiştir. Ölçekten elde edilen ölçümlerin ve bu sonuçlara dayalı olarak yapılacak çıkarımların geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Üniversite Öğrencilerinin Enneagram Kişilik Tipleri ile Düşünme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
    (İstanbul Gelişim Üniversitesi, 17 Mayıs 2024) Yağcı, Filiz; Doğan, Duygu Arıcı; Kütük, Halenur; Acarkan, İsmail
    Kökleri insan yapısını tanımayı amaçlayan eski yaklaşımlara dayanan ve modern psikoloji oluşumu ve sistemi olarak bilinen Enneagram bilimi insan tabiatinin dokuz temel kişilik tipini ve aralarındaki ilişkiyi inceler. Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin enneagram kişilik tipleri ile düşünme stilleri arasındaki ilişkilerin belirlenmesi hedeflenmiştir. Araştırmanın örneklemini; Sağlık Bilimleri Üniversitesi'nde öğrenim gören 18-21 yaş arası 144 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Düşünme Stilleri Ölçeği” ve “Enneagram Kişilik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmış ve veriler SPSS 22.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinin yaşları ile DSÖ ve alt boyutlarından Kuralcı pozitif yönde çok zayıf, Tekilci pozitif yönde zayıf, Gelenekçi pozitif yönde çok zayıf ve Öznel pozitif yönde zayıf ilişki saptanmıştır. Varyans analizi sonucunda da Düşünme Stili, alt boyutlarından Tekilci ve Öznel düşünme stillerinin kişilik tiplerine göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir.
  • Öğe
    Pharmacist and child communication : a phenomenological multidisciplinary study from the perspectives of undergraduate students in pharmacy and child development
    (Elsevier, 2023) Fedai Kayın, İnci; Dere Çiftçi, Hale; Tan, Buket; Akoğlu, Merve Nur
    Background: The present study is an interdisciplinary study about pharmacist-child communication exploring the per ceptions and observations of students studying in two different but intersecting fields, which are pharmacy and child development. Objective: The objective of the study is to illustrate the perceptions and observations of undergraduate pharmacy and child development students about pharmacist-child communication. Method: The study is a phenomenological study and the phenomenon analyzed is “pharmacist-child communication”. Research study group was selected via criterion sampling method. The sample group consisted of 40 undergraduate pharmacy and child development students. “Demographic Information Form” was used as the data collection tool and “Focus Group Interview Guide” was prepared for focus group interview meetings. Ten open-ended questions aligned with the research objective were asked to the students in the focus group interview. The collected data were analyzed by descriptive analysis method and the experiences of these two different groups of students were explored. Results: At the end of the study, two main themes and five sub-themes were obtained. These themes and the sub-themes are as follows: adherence to drug therapy (Sub-themes: communication strategies relevant to the cognitive develop ment at various ages of the child, rewarding children and reinforcement of good behavior, role of the parent in pharmacist-child communication) and physical characteristics of the pharmacy/pharmacist (Sub-themes: physical characteristics of the pharmacy, physical caharacteristics of the pharmacist). Conclusions: Each theme was illustrated in the study with comments of the students. The results showed that the obser vation and perceptions of the students studying in two different fields agreed with each other and those of other re searchers. It is proposed that projects and practices can be developed by these two different disciplines, pharmacy and child development are two intersecting fields. As they complement each other, they could strengthen the pharmacist-child communication and as a result support the child's adherence to therapy.
  • Öğe
    SARS-CoV-2 seropositivity among pediatric health care personnel after the first peak of the pandemic: nationwide surveillance in Turkey
    (Elsevier, 2021) Oygar, Pembe Derin; Büyükcam, Ayşe; Şahbudak Bal, Zümrüt; Dalgıç, Nazan; Bozdemir, Şefika Elmas; Sütçü, Murat; Gül, Doruk; Hatipoğlu, Halil Uğur
    Background: Understanding SARS-CoV-2 seroprevalence among health care personnel is important to explore risk factors for transmission, develop elimination strategies and form a view on the necessity and frequency of surveillance in the future. Methods: We enrolled 4927 health care personnel working in pediatric units at 32 hospitals from 7 different regions of Turkey in a study to determine SARS Co-V-2 seroprevalence after the first peak of the COVID-19 pandemic. A point of care serologic lateral flow rapid test kit for immunoglobulin (Ig)M/IgG was used. Seroprevalence and its association with demographic characteristics and possible risk factors were analyzed. Results: SARS-CoV-2 seropositivity prevalence in health care personnel tested was 6.1%. Seropositivity was more common among those who did not universally wear protective masks (10.6% vs 6.1%). Having a COVID-19-positive co-worker increased the likelihood of infection. The least and the most experienced personnel were more likely to be infected. Most of the seropositive health care personnel (68.0%) did not suspect that they had previously had COVID-19. Conclusions: Health surveillance for health care personnel involving routine point-of-care nucleic acid testing and monitoring personal protective equipment adherence are suggested as important strategies to protect health care personnel from COVID-19 and reduce nosocomial SARS-CoV-2 transmission. © 2021 The Author(s)
  • Öğe
    The study of the family education on supporting their children attending libraries: librarians' and mothers' views on the implementation
    (University and Research Librarians Association (UNAK), 2021) Dere Çiftçi, Hale
    Çalışma il halk ve çocuk kütüphanelerine gelen çocukların gelişimlerini desteklemek ve ailelere destek sunmak amacıyla planlanmıştır. Araştırma hem nicel hem de nitel verilerin beraber ele alındığı “Karma araştırma desene” göre tasarlanmıştır. Verileri toplamak için Genel Bilgi Formu, İhtiyaç Belirleme Formu, Kütüphaneciler için Aile Eğitimi ve Çocuklarla Yapılan Çalışmaları Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Araştırmada verileri analiz etmek için betimsel analiz, kikare ve Fisher-Freeman-Halton Exact testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda ailelerin en fazla tercih ettikleri konular, ödül-ceza, çocukla konuşma, çocukla iletişim, kardeşler arası iletişim ve kardeş kıskançlığıdır. Annelerin beslenme, oyuncak yapımı/seçme ve çocuklarla oyun oynama, cinsel eğitim, kardeşler arası ilişkiler ve kardeş kıskançlığı konularında çocukların yaşlarına göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar belirlenmiştir. Yapılan çalışmalarla ilgili kütüphanecilerin görüşleri incelendiğinde, kütüphanecilerin bu çalışma ve eğitimlerden memnun kaldıkları, altı kütüphanede herhangi bir güçlük ya da sorun yaşanmazken, iki kütüphanede eğitim verilen çocukların kütüphaneye ulaşımları ve etkinlikler sırasında gürültü çıkması ile ilgili bazı sorunlar yaşandığı belirlenmiştir. Çalışma sonuçları bu tür çalışmaların sonraki dönemlerde de yaygınlaştırılmasının gerekliliğini göstermektedir.
  • Öğe
    Education of healthcare personnel working with pediatric patients during covid-19 pandemic within the framework of infection control
    (AVES, 2020) Oygar, Pembe Derin; Büyükcam, Ayşe; Bal, Zümrüt Şahbudak; Dalgıç, Nazan; Bozdemir, Şefika Elmas; Sütçü, Murat; Gül, Doruk; Hatipoglu, Halil
    Objective: In the early stages of any epidemic caused by new emerging pathogens healthcare personnel is subject to a great risk. Pandemic caused by SARS-CoV-2, proved to be no exception. Many healthcare workers died in the early stages of pandemic due to inadequate precautions and insufficient protection. It is essential to protect and maintain the safety of healthcare personnel for the confinement of pandemic as well as continuity of qualified healthcare services which is already under strain. Educating healthcare personnel on appropiate use of personal protective equipment (PPE) is as essential as procuring them. Material and Methods: A survey is conducted on 4927 healthcare personnel working solely with pediatric patients from 32 different centers. Education given on PPE usage were questioned and analyzed depending on age, sex, occupation and region. Results: Among four thousand nine hundred twelve healthcare personnel from 32 different centers 91% (n= 4457) received education on PPE usage. Of those who received education only 36% was given both theoretical and applied education. Although there was no differences among different occupation groups, receiving education depended on regions. Conclusion: It is essential to educate healthcare personnel appropiately nationwidely for the continuity of qualified healthcare services during the pandemic.
  • Öğe
    The relationship between preschool children’s social competence skills and their ability to communicate with their mothers
    (Özgen Korkmaz, 2021) Dere Çiftçi, Hale; Ceylan, Remziye; Gök Çolak, Feride
    The aim of this study was to determine the relationship between four to five year old children’s social competence levels and their ability to communicate with their mothers. Social competence has an important role in developing positive relationships in children's lives. One of the most important factors in the development of social competence in children is the communication they have with their mothers. In the study, one of the general survey models, “relational survey model” was used. The study group consisted of 323 children attending public kindergartens in Istanbul. General Information Form, Social Competence and Behavior Assessment Scale and Parent-Child Communication Assessment Tool were used as data collection tools. In the analysis of the data, descriptive statistics were calculated via examining the data distribution. In order to determine the relationships between preschool children's mothers’ communication and social competence, Pearson correlation coefficient was calculated. At the end of the study, it was observed that children’s social competence average was high, and the mean of inward and outward oriented problems were close and low. Besides, there was a negative and high-level correlation between total social competence scores and inward oriented and outward oriented problems. Considering mothers’ communication with their children, there was a positive and high-level relationship between the empathy and speech dimensions. While there was no significant relationship between the total scores of children's social competence levels and their relationship with their mothers, some significant relationships were determined regarding sub-dimensions. These results of the present study show that mothers’ communication skills such as empathy, speaking, listening and conveying messages are effective in increasing children's social competence skills and reduce behavioral problems.
  • Öğe
    5-6 yaş çocuklarına sayı kavramını kazandırmada drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi
    (2018) Demir, Elif Buğra Kuzu; Dere Çiftçi, Hale
    Erken çocukluk dönemi, gözle görülür değişimlerin yaşandığı ve çocuğun yaşamının temellerini oluşturan matematiksel kavramları öğrenmeye başladığı dönemdir. 5-6 yaşlarındaki çocuklar matematiksel beceri ve kavramların gelişiminde aktif öğrenmelerini sağlayan ortamlara ve kullanabilecekleri yöntemlere gereksinim duymaktadırlar. Bu yöntemlerden biri olan drama, çocukların matematiksel kavramları yaparak, yaşayarak ve eğlenerek öğrenmelerini kolaylaşmaktadır. Yarı deneysel yöntem kullanılan bu çalışmada, 5-6 yaş çocuklarına sayı kavram becerilerinin kazandırılmasında drama çalışmalarının etkisi incelenmiştir. Tesadüfi yöntemle belirlenen iki okul öncesi eğitim kurumundan çalışmaya katılmayı kabul eden toplam 60 çocuğun aileleri ile veli görüşmeleri yapılarak çalışma hakkında bilgi verilmiştir. Ailelere “Kişisel Bilgi Formu”, çocuklara ise ‘5-6 Yaş Çocuklar İçin Sayı ve İşlem Kavramları Testi’ uygulanmıştır. Ön test sonucunda yaş grubuna göre ortalamanın altında puan alan çocuklar seçilerek, tesadüfi yöntemle her bir eğitim kurumundan on beş deney, on beş kontrol olmak üzere otuz kişilik deney ve kontrol grubu oluşturulmuştur. Uzman görüşleri alınarak sayı ve işlem kavramlarının gelişimine yönelik hazırlanan drama planları, 15’er kişilik iki deney grubuna da altı hafta süreyle, haftada iki gün iki saat olarak uygulanmış, sonrasında deney ve kontrol gruplarına son testler uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda, 5-6 yaşa uygulanan yaratıcı drama eğitiminin çocuklara matematiksel becerileri ve sayı kavramlarını kazandırmada etkili olduğu tespit edilmiştir.
  • Öğe
    Ankara il merkezinde 2-10 yaş arasında görme yetersizliğine sahip olan çocukların demografik, tanılanma, eğitimsel ve aile destek özelliklerinin incelenmesi
    (2018) Dere Çiftçi, Hale
    Erken çocukluk döneminde görülen görme yetersizlikleri, çocukların ve ailelerin yaşantılarını önemli derecede etkilemektedir. Bu çalışmada da görme yetersizliğine sahip 2-10 yaşlar arasındaki çocukların demografik, tanılanma, eğitim ve aile destek çalışmaları incelenmiştir. Araştırmaya 2-10 yaşlar arasında görme yetersizliğine sahip 51 çocuğun ebeveyni katılmıştır. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Görme yetersizliğine sahip çocukların ebeveynlerine anket uygulanmıştır. Görme yetersizliğine sahip çocukların çoğunun 0-3 aylar arasında fark edildiği ve aynı dönemde tanısının konduğu belirlenmiştir. Ebeveynlere görme yetersizliğinin nedeni sorulduğunda, kalıtım, annenin hamilelik döneminde geçirdiği hastalıklar ve enfeksiyonlar, kuvözde yatarken bebeğe fazla oksijenin verilmesi ve çocukluk döneminde geçirilen hastalıklar yanıtları alınmıştır. Ebeveynlerin görme yetersizliğinden şüphelenmelerine ve doktora gitmelerine neden olan davranışlar arasında en fazla çocuğun gözlerini aşırı şekilde ovuşturma yanıtı olmuştur. Araştırmaya katılan çocukların en fazla görme engelliler ilköğretim okuluna devam ettiği, 0-1 yaşlarından itibaren özel eğitim ve rehabilitasyon desteği almaya başladığı hem bireysel eğitimi hem de grup eğitimi aldıkları ve çalışma sırasında eğitim kurumunda eğitim modüllerinden en fazla Türkçe ve Matematik Modülü aldığı belirlenmiştir. Ebeveynlere aile destek çalışmalarına yönelik sorulan sorularda ise ebeveynlerin çoğunun aile eğitim çalışmalarına katıldığı ve çocuğa davranış şekilleri, çocukla iletişim, çocuğun gelişimini destekleme konuları hakkında eğitim aldıkları belirlenmiştir.